Copiii ne surprind mereu cu modul lor unic de a intelege lumea, cu intrebarile lor surprinzatoare, cu curiozitatea lor plina de entuziasm si cu progresele impresionante pe care le fac sub ochii nostri. De putine ori insa studiem in mod serios felul cum se dezvolta creierul lor in primii ani, desi informatiile sunt cu adevarat uimitoare.

Saptamana trecuta a avut loc un eveniment Secom care a avut ca tema tocmai dezvoltarea neurocognitiva a copiilor, la care au fost invitati doi oameni pe care ii admir, psihoterapeutul Diana Stanculeanu si neurologul pediatru Raluca Teleanu, doi specialisti care au oferit informatii interesante despre acest subiect. Din pacate nu am putut ajunge la eveniment, dar am urmarit cu interes postarile altor bloggeri prezenti acolo. M-am bucurat mult cand am primit dupa eveniment prezentarea informatiilor dezbatute, asa ca am decis sa le impartasesc cu voi, sunt multe lucruri interesante pe care ar trebui sa le stim ca parinti.

Ce inseamna de fapt dezvoltarea cognitiva a copiilor?

Dezvoltarea cognitiva a copiilor incepe inca din perioada sarcinii, iar primii ani de viata ai copilului aduc progrese uimitoare. Dezvoltarea inseamna de fapt formarea legaturilor dintre neuroni, denumite sinapse, care se formeza la fiecare lucru nou invatat de copil. Sinapsele se formeaza in timp, iar un neuron se poate conecta cu pana la 15.000 de alti neuroni, depinde doar de noi sa il expunem pe copil la cat mai multi stimuli. Pana la varsta de 3 ani apar cele mai spectaculoase schimbari, pentru ca situatiile intalnite aduc mai mereu oportunitati noi de invatare.

Experientele noi duc la formarea conexiunilor, iar repetarea lucrurilor invatate le stabilizeaza si duc la sedimentarea informatiilor acumulate. Formarea de sinapse este stimulata de folosirea simturilor (atingere, miros, vaz, gust si sunet), de asta stimularea senzoriala este foarte importanta pentru bebelusi.

Copiii au o capacitate extraordinara de intelegere, mult peste asteptarile noastre. La varsta de 3 luni copilul distinge deja cateva sute de cuvinte. De asemenea, la varste mici copiii au capacitatea de a invata usor limbi straine, subiect despre care am scris pe larg aici. Un aspect interesant este faptul ca acele conexiuni pe care copiii nu le folosesc se pierd, fenomen care se numeste pruning, iar din acest motiv este important sa exersam abilitatile pe care le copilul le dobandeste pe parcurs.

Creierul uman este impartit in doua parti cu functionalitati diferite in dezvoltarea cognitiva. Partea stanga a creierului este cea rationala, care este responsabila cu logica, analiza, gandirea matematica, limbajul, exprimarea in cuvinte. Partea dreapta a creierului este partea emotionala, cea responsabila cu creativitatea, imaginatia, intuitia, sentimentele. Aceste parti se dezvolta diferit la fiecare om, de asta avem fiecare inclinatii diferite.

Atasamentul si dezvoltarea cognitiva

Unul dintre cele mai importante informatii legate de dezvoltarea cognitiva a copilului este din punctul meu de vedere legatura stransa intre aceasta si atasamentul copilului fata de parinti. Felul in care alegem sa le oferim copiilor afectiune influenteaza decisiv dezvoltarea creierului lor. Este dovedit prin studii ca un copil lipsit de afectiune are mai putine sinapse. Confortul dat de dragostea aratata de parinti este critic pentru dezvoltarea copiilor. Motivul pentru care atasamentul este atat de important este faptul ca un copil trebuie intai sa se simta in siguranta pentru a avea disponibilitatea de a explora si a invata lucruri noi. Copilul care se simte in siguranta, iubit si protejat de parinti, va fi dornic sa exploreze intens tot ce il inconjoara si astfel sa se dezvolte sanatos.

Daca un copil este certat sau ignorat in etapa de explorare din primii ani, interesul lui va scadea, iar creierul lui se va dezvolta mai putin. Din acest motiv este esential sa incurajam si sa sustinem dorinta copilului de a investiga lucruri noi si sa ii raspundem cu rabdare la toate intrebarile.

Iata cateva informatii care mi-au atras atentia:

  • la varsta de 3 ani creierul unui copil este de doua ori mai activ decat cel al unui adult
  • in primii ani de viata sistemul nervos al copilului trece printr-un proces accelerat de dezvoltare
  • pana la 3 ani se petrece mare parte din dezvoltarea creierului, practic se pun bazele capacitatii noastre cognitive din viata adulta (pana la un an dimensiunile creierului se dubleaza, iar la 3 ani creierul unui copil ajunge la 80% din volumul creierului unui adult)
  • in perioada prescolara copilul invata jumatate din cat va invata in tot restul vietii
  • dezvoltarea cognitiva este exprimata de copii prin comportamente specifice: sunt interesati de orice este nou, sunt mereu curiosi, pun multe intrebari, vor sa inteleaga ce se petrece in jurul lor
  • creierul este format in procent de 60% din grasimi, motiv pentru care acizii grasi Omega-3 au un rol benefic in dezvoltarea neurocognitiva.

Despre acizii grasi Omega-3

In cadrul evenimentului de saptamana trecuta Secom a lansat o campanie de constientizare a beneficiilor administrarii de acizi grasi Omega-3 (EPA si DHA) la copii, pentru a sustine dezvoltarea neurocognitiva. Daca vreti sa administrati un supliment pe baza de acizi grasi Omega-3 copilului vostru, iata cateva aspect pe care este bine sa le aveti in vedere:

  • Optati pentru formule care sa asigure copilului o doza mare de EPA, DHA si vitamine. De exemplu, uleiul obisnuit de peste are o concentratie scazuta de EPA si DHA si pentru obtinerea uleiului se prelucreaza tot pestele, spre deosebire de uleiul din ficat de cod, care are o concentratie mare de EPA şi DHA, dar si de vitamine (A, E şi D).
  • Verificati sursa de provenienta a ingredientelor si originea.
  • Alegeti o formula special creata pentru nevoile copilului.
  • Orientati-va catre un produs cu gust placut. Acesta poate fi mai usor de administrat copilului. (sursa informatii: Secom)

Evenimentul Secom a venit si cu 2 vesti bune. In Oraselul Cunoasterii au fost aduse doua noi instalatii pentru copii: prima instalatie ii invata pe copii despre diferite plante pe care le folosesc in bucatarie (de unde provin ele si ce intrebuintari interesante au), iar a doua instalatie le da informatii despre deseuri si despre cat de greu se degradeaza acestea atunci cand sunt lasate in natura dupa un picnic. A doua veste buna este ca Secom a lansat o pagina dedicata intrebarilor pe care parintii le primesc de la copii, o puteti gasi aici, unde veti descoperi cu un concurs cu premii pentru parintii care adauga intrebari ingenioase ale celor mici.

Mai multe detalii despre un studiu interesant realizat de Secom puteti citi mai pe larg pe blogul Luminitei, aici.

Pentru mine aspectul cel mai important care mi-a ramas in minte citind toate aceste informatii este ca noi, parintii, avem o responsabilitate majora in dezvoltarea cognitiva a copiilor nostri. Suntem de multe ori tentati sa ignoram anumite cereri sau intrebari ale copilului, gandindu-ne ca este inca mic, dar iata ca daca investim timp pentru a-i explica pe indelete si cu rabdare fiecare lucru nou care ii starneste interesul, beneficiile pe termen lung sunt imense. Poate ar fi bine sa ne gandim la toate astea data viitoare cand copilul ne mai cheama sa ne arate ceva nou sau ne pune nesfarsitele intrebari despre fiecare lucru din jurul lui. Interesul pe care il manifestam noi acum pentru procesul de explorare al copilului este esential pentru ca el sa aiba o dezvoltare cognitiva sanatoasa, iar noi suntem datori sa fim langa copil pe acest drum minunat al cunoasterii, sa il acompaniem cu dragoste si multa implicare. 

Adauga un comentariu

%d bloggers like this: