Viata de parinte este mereu plina de provocari, iar atunci cand ea este completata de un job solicitant si multe treburi casnice, stresul si oboseala isi fac imediat simtita prezenta. Imi doream de mult sa scriu despre acest subiect, pentru ca stiu cat de dificil poate fi sa imbini toate aceste roluri din viata de mama, asa ca m-am bucurat ca participarea la al doilea eveniment din seria Maratonului de sanatate Secom mi-a dat ocazia sa aflu mai multe despre cum putem combate stresul.

In cadrul evenimentului doamna doctor Ruxandra Constantina ne-a vorbit despre efectele negative ale stresului si oboselii si ne-a oferit in acelasi timp cateva sfaturi utile pentru a le alunga. Totul a pornit de la un studio realizat de Ivox care a aratat ca 75% dintre angajatii romani resimt stresul la locul de munca,  iar 80% dintre acestia resimt stresul printr-o serie de afectiuni. Procentele mi se par ingrijoratoare, dar din pacate ele reflecta realitatea si se pare ca joburile devin tot mai solicitante, punand tot mai multa presiune pe angajati.

Ce este de fapt stresul

Stresul este un raspuns pe care il genereaza psihicul nostru atunci cand incearca sa se mobilizeze si sa se adapteze la anumiti stimuli externi. Se pare ca stresul este de doua feluri: stresul sezonier (de exemplu la trecerea de la un anotimp la altul, variatii mari ale temperaturilor sau presiunii atmosferice, alimentatie diferita) si stresul cotidian (cel care ne influenteaza in fiecare zi, dar ale carui efecte fizice, psihice si emotionale depin de fiecare persoana in parte).

Stresul se manifesta diferit de la o persoana la alta, dar exista cateva “simptome” care se intalnesc la majoritatea oamenilor: oboseala fizica si psihica, scaderea capacitatii de concentrare, pierderea energiei, stari de somnolenta, tulburari ale somnului, irascibilitate, modificari ale metabolismului. Daca ne supunem la un nivel mare de stres pe termen lung efectele asupra organismului sunt mult mai grave, putandu-se ajunge la tulburari serioase ale sistemului nervos, cardio-vascular si digestiv.

Cum putem combate stresul si oboseala

Subiectul combaterii oboselii este de mare interes pentru mine si cred ca orice mama ma poate intelege foarte bine. Daca la oboseala cauzata de lipsa repetata a somnului se adauga factori de stres de la serviciu, ajung sa ma confrunt cu stari de nervozitate, oboseala cronica si lipsa de energie. Am fost in starea asta, stiu bine ce efect negativ poate avea asupra mea si asupra relatiei cu copilul meu, asa ca incerc din rasputeri sa nu mai ajung acolo.

Am notat o serie de recomandari pentru combaterea stresului si oboselii mentionate la conferinta, le voi completa apoi cu cateva dintre lucrurile care functioneaza la mine.

Recomandari primite de la dr. Ruxandra Constantina:

  • terapie cu suplimente in functie de deficientele cu care ne confruntam, neaparat folosind produse natural, de buna calitate
  • o alimentatie corecta, adaptata anotimpului (alimentele din fiecare anotimp contin substante nutritive care ne sunt necesare in acel anotimp, este un mod al naturii de a ne ajuta corpul sa combata stresul sezonier)
  • o hidratare corespunzatoare cu apa, sucuri de fructe si ceaiuri
  • cure de fortifiere a ficatului, prin care sa ne intarim organismul
  • o stimulare a imunitatii prin produse natural, pentru ca organismal sa poata face fata mai bine stresului
  • excluderea pe cat posibil din alimentatie a consumului de excitante cum ar fi cafeaua, ceaiul negru sau energizantele
  • tehnici complementare de relaxare: respiratie, meditatie, terapii alternative.

Remedii care functioneaza in cazul meu:

  • o atentie sporita acordata odihnei – stiu ca somnul nu este pentru multe mame un subiect delicat, dar in acelasi timp este lipsa unui somn odihnitor are efecte negative asupra psihicului nostru. Asa ca incerc sa ma odihnesc cat mai mult. In weekend dorm uneori la pranz cu copilul, seara daca ma simt obosita ma duc la culcare, chiar daca inca mai sunt vase de spalat sau rufe de pus la uscat. Odihna este esentiala si in cazul meu se simte imediat lipsa somnului, pentru ca devin mult mai irascibila.
  • o alimentatie care sa imi ofere energie – recunosc ca nu sunt un exemplu prea bun in materie de mancat sanatos, pentru ca mi se intampla des sa consum si alimente mai nesanatoase. Atunci cand insa ma simt obosita si lipsita de energie incerc ca prin alimentatie sa imi ofer un plus de energie. Ma ajuta sucurile de fructe, smoothie-urile in tot felul de combinatii de fructe si legume si salatele cu cat mai multe elemente nutritive.
  • o cura de magneziu – in cazul meu simt ca fac minuni, se simte imediat efectul asupra starii mele psihice. De obicei apelez la magneziu atunci cand incep sa ma enervez usor sau sa imi pierd rabdarea si de fiecare data functioneaza.
  • un timp acordat miscarii in aer liber – ideal ar fi sa fac sport, dar recunosc ca nu am timp regulat pentru asta. Incerc insa ca in perioadele stresante sa ies zilnic la o plimbare in aer liber, chiar daca este una scurta, de doar jumatate de ora. Faptul ca imi acord acest timp in care sa fac putina miscare pe afara are de fiecare data un efect benefic.
  • o pauza de la orice nu este important – este poate cel mai efficient lucru in cazul meu. Atunci cand ma simt foarte obosita iau o pauza de la tot ce poate fi “ignorat”: spalat vase, dat cu aspiratorul, pus rufe la spalat, facut curat prin dulapuri, etc. Nu se intampla nimic daca nu fac lucrurile astea cateva zile, in schimb beneficiile acestei pauze se simt imediat. Sunt seri cand ajung acasa, pregatesc repede ceva de mancare si apoi stau toata seara pe covor langa Bogdan, sa ne jucam, fara sa ma preocup de nimic altceva. O astfel de pauza de la toate treburile ma incarca de energie si ma readuce intr-o stare de spirit buna.

Am scris mai pe larg despre cum depasesc eu momentele epuizante aici, daca va confruntati cu astfel de perioade poate gasiti in articol cateva idei utile.

Despre evenimentul despre stres si oboseala a scris si Ioana in articolul de pe blogul ei,  gasiti acolo multe informatii stranse in timpul dezbaterii. Acest eveniment a fost al doilea din cadrul Maratonului de sanatate organizat de Secom in parteneriat cu Mamica Urbana. Al treilea eveniment se anunta deja foarte interesant, pentru ca vom afla despre influenta media asupra copiilor nostri, asa ca promit sa revin cu vesti dupa eveniment ca sa va impartasesc si voua ce am aflat.IMG_6310

3 thoughts on “Cum alungam stresul si oboseala – lucruri simple care ne pot ajuta

Adauga un comentariu

%d bloggers like this: