Solutii eficiente pentru provocarile intampinate la scoala (booklet gratuit pentru parinti)
Saptamana trecuta am primit un email de la Adriana Mitu in care imi povestea despre noul ei proiect. M-am bucurat mult sa am vesti de la ea, pentru ca ii admir munca si o urmaresc cu mare drag inca de cand am citit cartea ei, ”Puterea parintilor. Succesul copilului tau depinde de tine”. Noul proiect se adreseaza parintilor care au copii de varsta scolara si care acum incep anul scolar cu emotii si asteptari.
Este vorba de un booklet denumit “Scoala care creste Oameni de succes”, un material plin de informatii si resurse utile. Chiar daca Bogdan mai are cativa ani pana sa se pregateasca de prima zi de scolar am citit cu mare interes booklet-ul si simt ca am avut multe de invatat, principii pe care le pot folosi inca de acum in educatia copilului. M-au pus pe ganduri unele dintre subiectele abordate si mai ales capitolul in care Adriana isi impartasesc propria poveste despre scoala. De multe ori suntem tentati sa punem prea multa presiune pe copiii nostri, sa le minimizam temerile si sa le cerem performante ridicate, uitand ce este cu adevarat important in viata, mai presus de note si calificative.
Cred ca materialul pregatit de Adriana ar trebui sa ajunga la cat mai multi parinti, ar fi ideal ca toata lumea sa inteleaga ca felul in care noi abordam subiectul scolii este esential pentru a creste copii increzatori, impliniti si fericiti. Vestea cea mai buna este ca acest booklet este pus la dispozitie gratuit pe blogul Adrianei Mitu, asa ca va recomand cu caldura sa il descarcati de aici si sa il cititi. Veti descoperi raspunsuri la multe dintre intrebarile care cu siguranta il framanta pe orice parinte responsabil atunci cand copilul ajunge la scoala si este pus in fata unor noi provocari.
Booklet-ul contine sfaturi despre cum sa gestionam relatia copilului cu scoala, fara a-l supune unei presiuni inutile, iar informatia este bine structurata astfel incat sa avem la indemana resursele necesare pentru a pune in practica sfaturile primite.
Mi-a placut mult ca in prima parte se explica de ce nu este bine sa folosim pedepse si recompense pentru a motiva copilul, cred ca este un aspect care ar trebui studiat mai indeaproape atat de parinti, cat si de cadrele didactice.
“De fapt acest sistem nu face altceva decat sa inabuse nevoia sa naturala de competenta si sa-l determine pe copil sa reactioneze doar la stimuli exterior.”
Cartea cuprinde un exemplu interesant care dovedeste acest lucru, preluat dintr-un studiu realizat in anul 1973 si care arata cum recompensele pot intrerfera cu dorinta naturala a copilului de a invata.
Sunt explicate pe indelete motivele pentru care un copil poate obtine uneori performante mai slabe si mai ales felul in care il putem ajuta sa isi descopere potentialul si sa reuseasca sa isi dezvolte laturile la care este cu adevarat bun.
“Adevarul este ca, scoala asa cum o stim astazi, construieste pe minusurile copiilor si nu pe plusurile lor. (…) La mijloc, in vartejul acesta a; nevoii de a performa este copilul, care se simte coplesit, care de multe ori face pe cat de bine poate la momentul respectiv si care in mod cert nu-si doreste ca notele sale sa fie motiv de cearta in fiecare seara, intre el si parinti.”
Un alt subiect care mi-a atras atentia este cel legat de competitivitate si de modul in care uneori fara sa vrem il antrenam pe copil intr-o cursa spre performanta care nu il reprezinta, ci mai cu seama ne aduce noua satisfactii personale care vindeca rani din trecutul nostru emotional.
“Dr. Michael Thompson spune ca scoala si copilaria nu sunt o cariera, iar succesul professional al copilului nu incepe inca din primii ani de gradinita sau scoala. De multe ori parintii uita acest aspect si proiecteaza asupra copilului propriile dorinte, temeri, visuri neimplinite, incarcandu-l cu foarte multa responsabilitate.”
Cea mai importanta lectie pe care cred ca ar trebui sa o invatam din acest material este sa tratam scoala ca un intreg, pentru ca ea nu este doar locul in care copilul invata noi cunostinte, ci este de fapt universul lui social, locul in care invata sa se descurce singur si sa lege relatii cu cei din jurul sau.
“Scoala este im mediu in care copilul se dezvolta nu doar intelectual, dar si emotional. Este un mediu unde isi formeaza prietenii, unde invata sa interactioneze cu ceilalti, sa gestioneze conflictele, sa se identifice cu un grup.”
M-a ajutat mult capitolul in care se vorbeste despre temeri, pentru ca sfaturile de acolo cred ca pot fi aplicate in relatia cu copii de orice varsta. Este esential sa tratam cu empatie temerile copilului, sa intelegem ca ele sunt cat se poate de reale chiar daca noua ni se par uneori puerile si sa facem tot posibilul sa il ajutam sa treaca peste ele.
“Teama de a nu face bine la un test, teama de a fi ascultat la lectie, teama de anu fi acceptat de catre grup, teama de un alt copil care este agresiv cu el, teama de un professor, teama de a nu se ridica la nivelul asteptarilor parintilor, teama de a obtine o nota proasta. Toate acestea sunt temerile zilnice pe care le intampina copilul la scaoala si carora trebuie sa le faca fata. Este important ca parintele sa cunoasca toate aceste temeri si sa il inteleaga.”
Aspectul care mi-a placut cel mai mult la acest booklet este ca ofera solutii practice care insotesc fiecare din capitolele cu sfaturi, astfel incat sa intelegem exact cum putem aplica informatiile primite in relatia cu copilul pentru a avea rezultate cat mai bune. Primim solutii despre “Cum pastram vie nevoia de cunoastere?” (la pagina 7), “Cum il ajuti pe copil sa-si depaseasca temerile?” (pagina 21), Cum poti diminua competitia si stimula motivatia intrinseca? (pagina 27).
Voi prelua aici pes curt doar lista de solutii propuse pentru depasirea temerilor, este un subiect de mare interes pentru mine si mi se par solutii utile si usor de pus in practica chiar si in relatia cu copii de varsta mai mica, desigur adaptate in functie de context.
- Parintele ar trebui sa isi aloce un timp aparte dimineata, pe care sa il petreaca impreuna cu copilul, chiar daca este vorba de doar 5-10 minute pana incepe rutina zilnica.
- Jocul de-a scoala poate fi folosit pentru a identifica provocarile cu care se confrunta copilul si pentru a stimula procesul de vindecare a diferitelor greutati intampina.
- Ascultarea plansului copilului il ajuta pe acesta sa elibereze tensiunile si temerile accumulate.
- Atunci cand copilul este preocupat de inceperea unei noi clase, il putem intreba ce anume il sperie la acest moment.
- Atunci cand copilului ii este teama ca nu va performa la o anumita materie, parintele il poate ajuta prin implicare activa in procesul de invatare.
- O intrebare care poate deschide discutii foarte utile in gestionarea temerilor este “Ce te preocupa?”, o intrebare simpla prin care ii dam prilejul copilului sa ne impartaseasca gandurile si temerile cu care se confrunta.
Toate aceste solutii sunt detaliate in booklet, de asemenea gasiti acolo exemple despre cum puteti gestiona diferite situatii din viata scolara a copilului.
“Ceea ce nu am invatat in decursul anilor de scoala este sa ne celebram succesele, sa ne apreciem pentru lucrurile pe care stim sa le facem mai bine decat restul si sa lucram pe plusurile noastre si nu pe minusuri.”
La finalul materialului autoarea a inclus interviuri cu 3 specialisti, in care abordeaza teme cum ar fi dezvoltarea emotionala a copilului, relationarile de la scoala, cresterea performantelor si descoperirea inclinatiilor pe care copilul le are.
Dintre aceste interviuri cel mai mult m-a atras cel cu Gaspar Gyorgy, pe care il admir pentru felul in care stie de fiecare data sa prezinte pe intelesul nostru concept care tin de psihologia relatiilor interumane. El enumera in cadrul interviului ingredientele necesare pentru o invatare eficienta: exersarea lucrurilor noi invatate, somnul de calitate, alimentatia sanatoasa, miscarea, repetitia si practica.
De asemenea, el explica pe larg conceptele promovate de specialistul in neurobiologie interpersonala, dr. Dan Siegel, ce recomanda o rutina in viata elevului, care sa cuprinda 7 parctici esentiale: timp cu tine (timpul in care copilul reflecteaza asupra aspectelor lui interioare), timp pentru somn, timp de concentrare, timp pentru relaxare, timp pentru joaca, timp pentru activitati fizice si timp pentru conectare. Aceste rutine il ajuta pe copil sa se integreze bine in sistemul de invatamant, dar in acelasi timp ii ofera si un start sanatos in viata.
“Astfel, cel mai sanatos lucru pe care-l pot face parintii pentru a depasi provocarile inceputului de scoala este sa se conecteze authentic la copil, oferindu-i astfel elevului nu doar incredere si pretuire de sine, dar si un model eficint de relationare interumana.”
“Cand copilul paraseste casa parinteasca pentru a intra in clasa pregatitoare, acesta porneste intr-o lunga calatorie relationala care-l va influenta pentru intreaga viata.”
“Un studio longitudinal, care a durat mai bine de sase ani, realizat de renumita cercetatoare Brene Brown, ne arata ca oamenii care ating succesul in viata sunt definiti de urmatoarele caracteristici: pretuire de sine, incredere in sine si cateva personae importante, autenticitate, o buna intuitive, mentinerea sperantei si suficient timp pentru odihna si distractie.”
“Important este ca parintii sa retina faptul ca pentru a ajunge la o viata implinita copilul are nevoie in egala masura sa munceasca atat cu mintea cat si cu inima.”
Am preluat mai sus cateva dintre informatiile importante pe care Gaspar le-a inclus in interviul acordat Adrianei, dar veti gasi in booklet detalii care sa va ajute sa intelegeti mai bine conceptele prezentate de el si felul cum le putem integra in viata noastra de parinti.
Sunt multe lucruri pe care as mai putea sa le scriu despre proiectul Adrianei Mitu, dar cred ca este mai bine sa va las pe voi sa descoperiti acest booklet, sunt sigura ca veti gasi acolo informatii care sa va fie utile. Mi se pare minunat ca parintii pot beneficia gratuit de acest material, rareori gasim informatii asa interesante si pretioase pentru noi ca parinti care sa ne fie oferite in dar. Asa ca profitati de ocazie, eu va doresc spor la lectura si un inceput de an scolar frumos si plin de impliniri!
Toate citatele incluse in acest articol sunt preluate din booklet-ul “Scoala care creste Oameni de succes” de Adriana Mitu, care poate fi descarcat de aici.
Foarte interesant! Cred ca e bine sa ne informam din timp asupra acestor aspecte, chiar daca nu avem copii de varsta scolara. Personal, imi place sa citesc materiale despre cum sa cresti un copil in mod sanatos, sa il inveti sa se joace, sa iubeasca natura si activitatile in aer liber etc.