3 recomandari de materiale Montessori pentru activitatile cu cei mici
Cand am ales sa folosesc materiale Montessori in activitatile noastre nu banuiam ca ne vor placea atat de mult si ca ne vor fi atat de utile.
Ce apreciez mult la materialele Montessori este felul simplu si clar in care sunt facute, culorile nestridente, imaginile care oglindesc bine realitatea si mai ales faptul ca stimuleaza creativitatea si curiozitatea celor mici.
Am inceput sa fac tot mai multe materiale Montessori acasa de fiecare data cand descopeream vreo idee care imi placea si pe care voiam sa o punem in practica in activitatile noastre. Avem insa si materiale cumparate, dar pe care le alegem cu atentie pentru a fi in concordanta atat cu principiile ce stau la baza educatiei Montessori, cat si cu preferintele noastre.
Cele mai frumos realizate si utile materiale Montessori pe care le-am intalnit pana acum in librarii sunt cele din colectia aparuta la editura Gama.
Pe unele le-am comandat online de pe site-ul lor, pe altele le-am primit sau le-am cumparat din librarii. Acum avem multe astfel de materiale si pe parcurs am invatat sa le folosesc in activitati cat mai diverse ca sa ii mentin interesul lui Bogdan si sa il ajut sa invete cat mai multe lucruri noi. Mai jos am scris despre trei materiale Montessori interesante pentru trei categorii de varsta diferite. In functie de varsta copilului vostru puteti citi direct sectiunea care va intereseaza: cardurile Montessori se adreseaza copiilor de 2-4 ani, lectiile Montessori sunt pentru copii de 3-7 ani (in functie de set) si caietele Montessori sunt gandite pentru categoria 3-5 ani, dar cred ca se potrivesc si pentru copii mai mari.
Cardurile Montessori (2-4 ani)
Sunt materialele pe care le folosim cel mai des, avem mai multe seturi si facem multe activitati cu ajutorul lor. Cardurile de la editura Gama sunt impartite in 3 categorii: cele de vocabular, cele de asocieri si cele de recunoastere vizuala. Noi folosim toate cele trei tipuri, pentru ca dezvolta abilitati diferite si mi se par util sa incercam activitati cat mai variate pentru ca Bogdan sa isi mentina interesul.
Activitati de asociere cu animale, legume si fructe
Cardurile de asocieri cu animale contin perechi de cate doua carduri: unul cu intreg corpul animalului, altul doar cu capul acestuia. Copilul va putea invata sa asocieze cele doua carduri si va afla denumirea fiecarui animal. In plus pe spatele fiecarui card sunt mentionate informatii despre animalul din imagine: pe ce continent traieste, daca este carnivor sau erbivor si cate un fapt interesant despre el.
Noi am inceput cu cate 5 carduri cu animalele intregi. I-am spus denumirea fiecarui animal si apoi le-am tot repetat pana s-a obisnuit cu ele. Apoi am introdus cardurile cu capul animalelor, pe care le-am asociat eu sub imaginil eintregi, vorbindu-i putin despre fiecare. Dupa cateva repetari l-am lasat si pe el sa incerce.
Apoi treptat am marit numarul de carduri. Deocamdata nu folosim mai mult de 10 perechi simultan, pentru ca mi se pare ca pentru moment acesta este numarul potrivit pentru noi. Insa variem animalele si astfel invatam cate ceva despre fiecare. Bogdan inca nu pronunta denumirile decat pentru cateva dintre animale, dar le recunoaste pe majoritatea.
Tot pentru exersarea abilitatilor de asociere se poate folosi setul de carduri cu legume si fructe. Se foloseste acelasi principiu, doar ca in cazul lor se face asocierea intre fructul intreg (exterior) si fructul privit in interior.
Activitati de dezvoltare a vocabularului
Unele dintre cele mai utile activitati mi se par cele de dezvoltare a vocabularului, mai ales pentru ca Bogdan este la etapa in care incepe sa vorbeasca tot mai bine si este curios sa repete mereu cuvintele.
Unul dintre seturile de carduri pe care le folosim la aceste activitati sunt cele cu ustensile si unelte. De obicei aleg cateva carduri si le asez pe masa, apoi le repet denumirile pe rand. Dupa un timp il intreb pe el daca imi poate arata unde este un anumit obiect, ca sa ma asigur ca a retinut denumirile.
Un joc interesant este sa ii ofer diferite ustensile din casa si sa il rog sa le puna deasupra cardului potrivit. Este o activitate de asociere distractiva, iar pe parcursul ei eu repet mereu denumirile obiectelor pe care le vede pe carduri. O alta activitate sugerata pe pachetul de carduri este cea de clasificare: sa il invatam pe copil sa grupeze cardurile in functie de diferite criterii, cum ar fi materialul din care este facut obiectul sau rolul pe care il are. Deocamdata noi nu am incercat acest tip de activitate, dar cred ca este interesanta pentru copii mai maricei.
Tot din categoria cardurilor pentru activitati de vocabular mai folosim seturile cu lumea plantelor si familii de animale. Cele cu familii de animale mi se par cele mai intersante, pentru ca prezinta 16 familii de animale care pot fi folosite pentru multe tipuri de activitati, dar deocamdata Bogdan nu prea are rabdare sa ne jucam cu ele, asa ca le pastrez pentru cand va fi putin mai mare.
Activitati de recunoastere vizuala
Unele dintre cele mai indragite activitati din ultima perioada au fost cele cu cardurile de recunoastere vizuala cu vietuitoare. Setul contine perechi de cate doua carduri: unul cu imaginea vietuitoarei si altul cu umbra acesteia. Procedam la fel ca la cardurile cu asocieri, adica incep intai sa ii prezint cardurile cu imagini, iar apoi introduc treptat cele cu umbre si ii arat asocierile.
Deja Bogdan face cu usurinta asocierile si imi cere chiar el sa scot cardurile sa ne mai jucam cu ele. Daca aveti figurine din plastic cu animalele puteti face jocul de asociere mai interesant rugand copilul sa puna figurina deasupra cardului corespunzator. Eu inca sunt in cautarea unui set cu mai multe animale de plastic, deocamdata avem doar cateva si nu prea am putut sa facem activitatea asa cum mi-as fi dorit.
Toate cardurile din colectia de la editura Gama le puteti comanda online de pe site-ul lor, de aici, sau le puteti cumpara direct din librarri, eu vi le recomand cu drag.
Lectii Montessori cu carduri de nomenclatura (3-7 ani)
Am primit recent cateva dintre seturile de lectii Montessori si recunosc ca am fost fascinata sa le descopar. Sunt foarte bine realizate si cuprind informatii atent alese pentru a le dezvolta copiilor cunostintele din diferite domenii.
Noi nu le folosim cu Bogdan, pentru ca sunt dedicate copiilor peste 3 sau chiar 4 ani, dar le-am studiat pe toate si mi-au placut mult, asa ca daca aveti copii mai mari va sfatuiesc sa le incercati in activitatile voastre. Daca vreti sa descoperiti mai multe despre aceste materiale de la parinti care le folosesc deja cu copiii lor va recomand sa cititi articolele scrise de Raluca si Camelia, sunt surse bune de inspiratie despre cum pot fi folosite cardurile de nomenclatura.
Voi mentiona aici doar cateva informatii regasite in pliantul cu informatii al seturilor de carduri, ca sa va faceti o idee despre acestea. Cardurile de nomenclatura sunt numite si carduri in trei parti si cu ajutorul lor copilul poate descoperi lumea inconjuratoare, isi poate dezvolta limbajul si abilitatea de a citi. Activitatile de dezvoltare a vocabularului presupun numirea obiectului, recunoasterea obiectului si reamintirea cuvantului. Cu ajutorul cardurilor se pot face activitati de corespondenta intre imagini, asociere a celor 3 parti si exersare a citirii, in functie de nivelul copilului.
Seturile din colectia Lectii Montessori
Cateva imagini cu continutul seturilor
Toate seturile le puteti gasi online aici, pe site-ul editurii Gama.
Caiete Montessori cu activitati de scriere si citire (3-5 ani)
Despre o parte din caietele Montessori aparute la editura Gama am scris pe larg aici. Recent au aparut insa doua noi categorii de caiete: cele pentru dezvoltarea abilitatilor de citire si scriere.
Sunt doua caiete de scriere, denumite “Activitati de scriere. La munte” si “Activitati de scriere. In parc”, ambele au scopul de a-l ajuta pe copil sa exerseze scrierea cursiva si sa isi imbunatateasca vocabularul.
Caietele de citire se numesc “Activitati de citire. Mamifere” si “Activitati de citire. Fructe si legume” si pot fi folosite pentru exersarea abilitatilor de citire si imbogatirea vocabularului. Ele contin autocolante care se lipesc langa denumiri, pentru a facilita asocierea dintre cuvantul citit si imagine. Recunosc ca mie mi se par putin complicate pentru un copil de 3 ani de exemplu, dar daca este vorba de un copil invatat de mic cu principiile Montessori si cu recunoasterea literelor atunci aceste caiet vor contribui mult la dezvoltarea cunostintelor.
Despre aceste caiete a scris pe larg Camelia in partea a doua a articolului de aici. In prima parte a articolului a scris despre pachetul “Descopar literele”, un set de materiale care imi place mult si pe care l-am adaugat pe lista noastra de cumparaturi, pentru ca as vrea sa il incerc impreuna cu Bogdan, mi se pare o modalitate perfecta de a introduce notiunile despre litere inca de la varste mici.
Caietele pentru activitati de scriere si citire le gasiti tot pe site-ul editurii Gama, dar si in librarii. Eu prefer mereu sa comand online, pentru ca asa sunt sigura ca gasesc tot ce imi doresc si ca primesc materialele direct la birou, fara sa mai fac un drum prin librarii.
Sper ca materialele prezentate sa va fi starnit curiozitatea de a incerca noi activitati Montessori, in opinia mea sunt unele dintre cele mai utile activitati pentru dezvoltarea gandirii unui copil si au avantajul ca pot fi facute de la varste mici. Voi reveni curand cu un articol in care sa povestesc mai pe larg despre cum ne jucam noi cu materialele acestea, dar si cu altele, poate va inspir si pe voi. 🙂
Pentru noutati de la editura Gama le puteti urmari pagina de Facebook, eu de acolo aflu despre ce mai lanseaza chiar inainte ca materialele sa fie disponibile pe site. Sunt singurii la care am gasit materiale Montessori si sper sa continue acesta colectie cu multe alte aparitii la fel de interesante.