Școala în America: Experiența noastră la școala primară din California
Pentru că suntem în Europa pentru un timp, am decis să scriu o serie de articole despre viața în America ca să răspund întrebărilor pe care le-am primit de-a lungul timpului și să alin într-un fel dorul de California. Primul episod din această serie este despre școala în America.
Îmi amintesc perfect prima zi de școală a lui Bogdan, în august 2019. Am mers pe jos spre școală, privind cu drag străzile pline de copii și părinți, cu emoțiile unui nou început.
La câțiva pași de casă, Bogdan a întâlnit un băiețel pe care îl cunoscuse când am vizitat școala cu câteva zile înainte. Fără prea multe cuvinte, spre surprinderea noastră, s-au luat de mână și au mers așa tot restul drumului. Am mers încet în spatele lor, privindu-le ghiozdanele care păreau mult prea mari pentru ei și zâmbetele complice atunci când se întorceau să ne vadă.
Nici nu bănuiam atunci că băiețelul acela va deveni prietenul lui cel mai bun și partenerul nostru de drum spre casă aproape în fiecare zi de școală.
Ajunși la școală, copiii s-au aliniat lângă intrarea în clasa lor și în scurt timp învățătoarea a venit să îi invite înăuntru. În timp ce șirul de copii intra în curtea clasei lor, Bogdan s-a întors să mă privească și mi-a zâmbit larg pentru o clipă înainte să se întoarcă fericit la dialogul cu noul lui prieten.
Eu am rămas acolo, în urma lui, cu ochii în lacrimi, fericită să îl văd așa independent și încântat de noua etapă din viața lui.
Școala primară în California
Sistemul de învățământ din America se împarte în mai multe etape:
- Elementary school începe la 5 ani cu kindergarten (similar cu clasa pregătitoare în România), apoi clasele 1-5. Practic, copiii petrec șase ani în elementary school, de la 5 la 11 ani.
- Middle school include clasele 6-8, până la 14 ani.
- High school este echivalentul liceului din România și include clasele 9-12, până la 18 ani.
Unul din lucrurile diferite față de România este că toate aceste etape de învățământ (inclusiv liceul) sunt bazate pe repartizarea în funcție de domiciliul părinților, nu de examene de admitere.
Este foarte comun în America să îți alegi locuința în funcție de school district, ca să te asiguri că poți să îți înscrii copiii la o școală bună. Pe site-urile de imobiliare sunt deseori specificate școlile arondate fiecărei locații și de multe ori prețurile sunt influențate semnificativ de calitatea școlilor.
Noi ne-am mutat dintr-un oraș care ne plăcea mult (Santa Clara) într-un alt oraș tocmai pentru școala lui Bogdan.
Cum decurge înscrierea la școala primară
Chiar dacă înscrierea la școală depinde de domiciliu, nu este garantat că vei prinde loc la o școală dacă locuiești într-o anumită zonă pentru că pentru multe școli cererea este mult mai mare decât numărul de locuri disponibile.
Înscrierea a avut loc în ianuarie pentru anul școlar care începea în august. După ce am depus actele, am fost invitați la o întâlnire cu un reprezentant al școlii ca să ne cunoască atât pe noi, cât și pe Bogdan.
Spre bucuria noastră, Bogdan a prins loc la școala la care ne doream, care era una dintre cele mai bune școli din zonă.
Pentru că engleza nu era limba lui nativă, Bogdan a dat un test de limba engleză. Testul era menit să evalueze nivelul lui, ca școala să poată decide dacă are nevoie de ore suplimentare de engleză (oferite gratuit de școală).
Pentru că Silicon Valley este un loc plin de expați, este foarte des întâlnit ca elevii să nu știe engleza sau să o știe la nivel intermediar, așa că școala este foarte bine pregătită să îi ajute pe copii să învețe repede.
Spre mândria lui, Bogdan a obținut nivelul de “vorbitor nativ” la testul inițial, așa că nu a făcut ore suplimentare și nici nu a trebuit să mai dea nici un alt test pe parcursul școlii.
Prima întâlnire cu colegii și învățătoarea
Pentru a ajuta copiii să se acomodeze mai ușor, școala organizează o zi specială înainte de începerea anului școlar când copiii și părinții sunt invitați să cunoască clasa, colegii și învățătoarea.
Clasa de kindergarten are o curte separată față de restul școlii, așa că întâlnirea a avut loc acolo. Copiii au primit un mic dar, au vizitat clasa, s-au jucat împreună în curte și au cunoscut-o pe învățătoare.
Părinții ai căror copii erau mai speriați de începutul școlii au fost încurajați să organizeze întâlniri de joacă în care cei mici să se poată împrieteni cu viitorii lor colegi.
În afara de vizita de joacă de la școală, am primit pe email un welcome pack cu informații despre începutul de școală care a fost foarte detaliat și util pentru mine.
Prima zi de școală, fără festivități
După modelul vieții mele de școlar, mi-am imaginat mereu prima zi de școală cu părinți îmbrăcați frumos și copii aliniați în curte, ascultând o festivitate de deschidere.
Dar lucrurile se întâmplă total diferit în America. Fără festivități, discursuri sau ținute elegante.
Prima zi de școală arată ca oricare alta, cu copiii așteptând în fața clasei și învățătorii întâmpinându-i cu un zâmbet și conducându-i în clasă. Mi-a plăcut tare mult cât de relaxat și firesc a decurs totul.
Cum arată școlile din California
Majoritatea școlilor primare din California sunt formate din mai multe secțiuni destinate fiecărei clase, toate situate la parter, cu două intrări în fața și spatele clasei. Practic pentru a merge dintr-o clasă în alta mergi pe afară.
În timpul orelor, intrările sunt încuiate și accesul se face pe la recepție. În afara orelor, școala devine un parc pentru comunitate și toată lumea poate intra în curte să folosească locurile de joacă și spațiul verde.
Așa cum spuneam mai sus, curtea pentru kindergarten este separată de restul curții, pentru ca învățătoarele să îi poată supraveghea mai ușor pe copii.
Dacă urmăriți conturi de Instagram ale unor învățători din America, probabil ați văzut deja cum arată clasele în interior.
Din punctul meu de vedere, sunt foarte încărcate de culoare, cu pereții plini de tot felul de postere educaționale. Este un stil maximalist de decorare care nu este neapărat pe gustul meu, dar pe care l-am întâlnit în mai toate sălile de clasă în care am fost.
Ce m-a impresionat este că învățătoarele deseori folosesc banii proprii să decoreze sălile de curs la începutul fiecărui an și se străduiesc să creeze un mediu cât mai prietenos pentru copii.
Lucruri diferite în școala din California
⭐ În fiecare an, copiii schimbă învățătoarea și (parțial) colectivul de copii. Fiecare an are o învățătoare diferită, așa că pe parcursul școlii primare copilul are practic șase învățători diferiți.
De asemenea, copiii sunt distribuiți din nou în clase la începutul fiecărui an.
În școala lui Bogdan erau 3 clase pentru fiecare an, așa că deseori elevii era redistribuiți în 3 grupuri diferite la începutul fiecărui an. În acest fel, copiii aveau atât colegi pe care îi cunoșteau deja, cât și colegi noi. (Acest sistem nu se aplică în toate școlile și depinde de ce hotărăște fiecare școală.)
⭐ Nu există note date pe parcursul anului, ci un report card pe care părinții îl primesc de câteva ori pe an. Rezultatele din raport sunt confidențiale, așa că părinții nu știu ce note au alți copii.
⭐ Gemenii sunt automat înscriși în clase diferite. Ideea din spatele aceste decizii este să ofere fiecărui copil șansa să se dezvolte individual.
⭐ Nu există ședințe cu părinții în felul în care sunt ele făcute în România. La începutul anului școlar are loc un parent meeting unde toți părinții sunt invitați să participe împreună la o întâlnire cu învățătoarea ca să se cunoască și să afle cum se vor desfășura lucrurile în anul respectiv.
Pe parcursul anului, au loc parent-teacher conferences, care sunt întâlnire individuale între părinți și învățătoare (uneori împreună cu copilul, alteori fără prezența copilului). În timpul acestor întâlniri, învățătoarea le dă părinților feedback despre evoluția copilului, atât academic, cât și legat de alte aspecte (comportament, relații cu alți copii, etc).
⭐ Comunicarea cu învățătorii are loc predominant prin intermediul acestor întâlniri programate de școală. Dacă se întâmplă ceva pe parcursul anului, învățătoarea de obicei oprește părinții la ora de plecare și discută situația cu ei.
De asemenea, părinții pot comunica pe email cu învățătorii sau pot solicita întâlniri cu școala dacă au ceva special de discutat.
⭐ Asociațiile de părinți au un rol esențial în multe școli. Aceste asociații numite PTA (parent-teacher association) au rolul de a strânge fonduri pentru școală, îmbunătăți condițiile și organiza tot felul de evenimente menite să creeze o comunitate în jurul școlii.
Am fost impresionată de ce a reușit PTA-ul de la școala lui Bogdan să realizeze de-a lungul timpului și cât de unită este comunitatea școlii.
⭐ Am fost surprinsă plăcut de felul în care patriotismul este parte din valorile învățate de copii, într-un mod cât se poate de natural.
La câteva săptămâni după începerea școlii, Bogdan recita deja acasă Pledge of Allegiance, un scurt text spus dimineața la școală, care reprezintă loialitatea față de valorile fundamentale ale societății americane (“liberty and justice for all”).
Treptat, am observat tot mai multe aspecte legate de patriotism pe care și le însușise pe parcurs (bucuria de a vedea steagul american, mândria de a auzi imnul la televizor sau când participam la un eveniment, etc). L-am auzit pe Bogdan spunând de mai multe ori că “USA is the greatest country in the world” și mi s-a părut amuzant pentru că este o frază pe care o auzi des la americani.
⭐ O zi de școală începe în jur de ora 9 și se termină în jur de ora 15, cu excepția unei zile pe săptămână când programul este mai scurt. Programul diferă puțin în funcție de școală, dar în principiu copiii petrec cam șase ore la școală (sau șase ore și jumătate la clasele mai mari), incluzând o pauză mare de joacă la prânz.
(mai jos puteți vedea un exemplu de program zilnic pentru o școală primară)
⭐ Școlile din America nu au toate același calendar școlar. Fiecare school district decide datele atât pentru începutul și sfârșitul școlii, cât și pentru vacanțe (cu excepția celei de Crăciun care este la fel pentru toată lumea). Școala lui Bogdan începe anul școlar în mijlocul lui august și termină la începutul lui iunie.
Diferențele de calendar școlar sunt influențate de regulile din fiecare stat si de condițiile de vreme din fiecare locație. Un beneficiu major al acestei structuri diferite a anului școlar este că le permite familiilor să meargă în vacanțe în perioade diferite și să nu se creeze aglomerație excesivă în anumite perioade.
⭐ Părinții sunt implicați foarte mult în voluntariat în școlile copiilor (dacă doresc, desigur). Pe lângă membrii PTA (parent teacher association), mulți părinți sunt voluntari la școală și ajută cu diferite sarcini date de profesorul de la clasă.
Chiar dacă de multe ori voluntariatul pare uneori o obligație în plus pentru noi, părinții, el contribuie mult la construirea unei comunități în jurul școlii.
Am scris deja mult în articolul acesta și îmi dau seama că mai sunt încă multe de spus, dar nu vreau ca textul acesta să se transforme intr-un roman. Așa că vreau să vă invit pe voi să îmi adresați întrebări dacă sunt lucruri pe care ați vrea să le știți și nu au fost incluse în articol.
Dacă aveți întrebări despre școala în America, scrieți-mi în comentarii și răspund cu drag.
Probabil voi mai vorbi despre școala în California în alte articole din seria aceasta, dar între timp sunt curioasă să citesc părerile și întrebările voastre.
Eu sunt curioasă:
– pe ce principii se alege școala cea mai bună
– ce va face cel mai mult să vreți să vă întoarceți înapoi?
Mulțumim mult, Raluca și felicitări că ai revenit!
M-a pus pe gânduri a doua ta întrebare, Natalia! 😊 Cred că cel mai mult îmi lipsesc oamenii din California și libertatea pe care o simțeam acolo. Este greu de exprimat în cuvinte pentru că este mai mult un sentiment decât un gând rațional. Pentru mine, California este locul în care am “crescut” mult ca mentalitate și percepție asupra vieții și de asta locul acela va fi mereu special pentru mine. Sunt atât de multe oportunități acolo și atâția oameni interesanți încât simțeam mereu că descopăr ceva nou. În plus, din punct de vedere practic, mi-e dor de vremea din California și de cât de ușor era totul acolo (formalități, task-uri de zi cu zi, etc).
Legat de prima întrebare, școlile de stat au un rating (o notă de la 1 la 10) care îți spune cât de bună este școala în urma unor evaluări. Sunt diferențe mari între o școala de nota 5 și una de nota 9. Dar între școlile cu rating bun, lucrurile sunt foarte subiective. De exemplu, sunt școli cu rating bun care pun multă presiune pe copii, așa că un rating mare nu este neapărat o garanție pentru un mediu pozitiv pentru copii. Din perspectiva mea, orice școală cu rating peste 8 merită luată în considerare dacă feedback-ul general este pozitiv (mai ales cel venit de la părinții care au copiii acolo).
Cum se gestioneaza bullingul la scoala? Am citit multe lucruri negative despre bulling in America.
Din ce am observat, gestionarea bullying-ului depinde mult de școală. Chiar dacă există reguli generale despre cum ar trebui gestionate situațiile de bulling, felul în care sunt aplicate ține mult de școală.
Din fericire, noi nu am experimentat probleme majore la școala din California și orice probleme erau adresate rapid, dar am auzit de situații mai neplăcute, mai ales la middle school unde copiii sunt mai mari și social media face bullying-ul mai greu de gestionat.