Monetizarea blogului – de la teorie la practica
Sambata am participat la a doua editie Digital Parents Talks, un eveniment organizat de Parenting PR, care a abordat tema monetizarii blogului, un subiect de interes pentru multi bloggeri, mai ales pentru cei aflati la inceput de drum.
Cand am inceput eu sa scriu pe blog nu m-am gandit nici un moment la o strategie, la planuri editoriale sau bani castigati din blogging. De fapt initial nici nu banuiam ca voi ajunge sa scriu atat de mult si ca blogul va ajunge sa fie o parte importanta din viata mea. Totul s-a intamplat de la sine, fara sa imi propun ceva anume, doar dorindu-mi sa impartasesc lucruri pe care le simt, experiente prin care trec, framantari care ma macina. Abia mai tarziu am ajuns sa cunosc si o alta latura a blogging-ului, care presupune implicarea in campanii, participarea in tot felul de proiecte online si colaborarile cu branduri.
Am mers la evenimentul organizat de Ana cu gandul de a afla perspective noi despre branding personal, monetizare, SEO si multe altele, dar din pacate nu am reusit sa particip decat la o mica parte din eveniment, pentru ca Bogdan nu a vrut sa stea in spatiul dedicat copiilor si a trebuit sa plecam acasa mai devreme decat mi-as fi dorit. Am apucat sa ascult doar prezentarea lui Paul Olteanu (senior trainer si coach specializat in comunicare, psihologie comportamentala si procese de transformare), care a adus o perspectiva interesanta asupra a ceea ce inseamna brandul personal si a felului in care ne putem construi un brand puternic, care sa ne reprezinte frumos in fata celorlalti.
In cadrul evenimentului au mai sustinut prezentari Raluca Motoca (Digital Marketing Manager la Immochan Romania) si Laura Dumitrescu (Marketing & PR Executive Romania, Bulgaria & Balkans pentru Turner). Cel mai rau mi-a parut ca am ratat prezentarea Laviniei Pavel (Strategic Partner la Parenting PR), despre care am auzit doar feedback-uri foarte bune si pe care sper sa o reia curand ca sa am si eu sansa sa aflu mai multe detalii despre SEO si cum poate ajuta el la cresterea vizibilitatii unui blog.
Informatii mai detaliate despre continutul prezentat la eveniment gasiti pe blogul Mirunei si pe blogul Roxanei, care au surprins cateva dintre aspectele importante discutate acolo. Nu voi insista asupra informatiilor, pentru ca deja au fost povestite pe blogurile lor, dar as vrea sa profit de ocazie sa scriu cateva lucruri cu sinceritate si cu inima deschisa, asa cum mi-ar fi placut sa imi fie spuse mie la inceput de drum. Nu pretind sa stiu multe, sunt inca in etapa in care invat, dar stiu ca sunt alti bloggeri aflati mai la inceput de drum carora cred ca le va prinde bine experienta pe care am avut-o eu de cand scriu pe blog (adica mai bine de trei ani). Nu sunt adevaruri universale, este doar parerea mea si felul in care percep eu lucrurile, dar sunt chestiuni pe care imi doresc sa le scriu aici, pentru ca la randul meu mi-as fi dorit sa le citesc acum ceva timp. Este strict abordarea mea, nu ceea ce s-a prezentat sambata la eveniment, dar cred ca este un prilej bun de a dezbate subiectul monetizarii unui blog, pentru toti cei care sunt interesati de acest subiect.
1. Monetizarea nu ar trebui sa fie un scop in sine, ci un rezultat firesc al unei munci sustinute. Aud prea des intrebarea “Cum pot sa fac bani din blog?” si mult prea rar intrebarile “Cum pot oferi un continut (mai) de calitate? Cum pot oferi mai mult cititorilor mei?”. Cred cu tarie ca daca iti faci un blog doar cu gandul ca vrei sa scoti bani din el oamenii vor simti asta, mai devreme sau mai tarziu. Daca insa incepi sa scrii pentru ca iti place, pentru ca simti ca iti doresti sa ajungi la oameni prin randurile pe care le scrii, daca investesti timp si pasiune in ceea ce faci, cei din jur te vor percepe asa si curand vei strange alaturi o comunitate care te va motiva sa scrii in continuare. Nu este nimic gresit in a-ti dori sa castigi bani din blog, mai ales daca investesti ore intregi in aceasta munca, dar cred ca este mai bine sa ne gandim intai la ceea ce oferim noi si abia apoi la ceea ce ar trebui sau am merita sa primim.
2. Multe dintre “sfaturile” de la conferinte sunt de multe ori doar clisee pe care le aude orice blogger incepator. Rareori se pune punctul pe “i” si sunt prea putini sunt cei care vorbesc deschis despre monetizare. De obicei sfaturile se rezuma la “fa-ti o prezentare a ta ca blogger si trimite-o agentiilor, ca ele sa te contacteze apoi pentru campanii”, dar din punctul meu de vedere rareori se intampla asa. Eu nu am facut asta, pentru ca nu este stilul meu, dar putini dintre bloggerii care mi-au spus ca au facut asta au si obtinut vreun rezultat palpabil apoi (o exceptie este Ana, care a spus ca aceasta idee i-a adus primul contract la doar 6 luni de la lansarea blogului, dar tind sa cred ca acestea sunt doar cazuri izolate). Dupa parerea mea daca un blogger este bun si are vizibilitate, atunci el va fi contactat de agentii fara sa faca vreun demers in acest sens. Asa ca orice blogger care isi doreste sa aiba “acces” la campaniile agentiilor ar trebui sa lucreze mai intai la calitatea propriului blog, la felul in care isi construieste o imagine in online, la modul in care este prezent in offline si apoi rezultatele vor veni de la sine. Nu spun ca trimiterea de emailuri catre agentii este o greseala, fiecare face cum simte ca este mai bine pentru el, dar cred ca este nevoie de mult mai mult decat atat pentru a ajunge in campaniile agentiilor. Evenimentul de sambata cred ca a fost un prim pas pentru iesirea din aceasta zona a clisselor fara substanta, sper sa mai urmeze si alte editii cu informatii concrete si la subiect.
3. Rabdarea si perseverenta conteaza mult. Cred ca in orice domeniu este nevoie de timp si de munca pentru a obtine rezultate. Iar in materie de blogging cred ca timpul cerne foarte bine bloggerii care scriu cu placere si din dorinta de a transmite cu adevarat ceva si cei care au senzatia ca blogul este o cale usoara de a obtine bani si renunta de indata ce se conving ca nu este asa. Nu mi se pare realist sa te astepti ca in 6 luni de blogging sa ajungi sa castigi bani seriosi din asta (exceptand cazul in care esti o persoana publica avand deja un capital de imagine) si cred cu tarie ca majoritatea bloggerilor care acum traiesc din scris nu au facut din monetizare un scop de la inceput, ci cumva treptat pasiunea lor pentru scris s-a transformat intr-un job pe care il fac cu mare placere si care le aduce si venituri meritate.
4. Tariful corect nu exista. Fiecare blogger este liber sa isi gestioneze colaborarile oricum isi doreste, iar tariful pentru o colaborare este pana la urma valoarea pe care fiecare blogger o da muncii sale. Cumva “confidentialitatea” usor exagerata a tarifelor poate fi debusolanta pentru orice blogger incepator, care se gandeste ca poate nu isi evalueaza corect munca sau ca risca sa piarda campanii din cauza ca nu stie sa ofere un pret adecvat pietei. Dupa parerea mea aceasta lipsa de trasparenta este doar in folosul agentiilor, care pot obtine tarife mici de la cei care inca nu stiu sa se evalueze corect sau care nu cunosc potentialul real al nisei careia i se adreseaza. Din punctul meu de vedere tariful corect este cel care il face pe blogger sa se simta multumit cu felul in care este rasplatita munca lui. Nu cred in compromisuri, nici macar la inceput de drum, pentru ca pana la urma este vorba de valoarea pe care o acordam noi propriei munci si aici nu ar trebui sa fie loc de compromisuri.
Daca ar fi sa rezum ce am invatat eu de cand am blogul in legatura cu brandul personal si monetizarea blogului, cred ca ideile principale ar fi cam acestea:
- daca scrii cu drag si cu dorinta de a oferi ceva cu adevarat valoros pentru cititorii tai sigur vei ajunge sa fii remarcat si apreciat de cei din jur (iar aici as putea sa va dau multe exemple din blogosfera, dar sunt sigura ca le stiti si voi)
- se pot castiga bani din blog, dar asta presupune munca si respect atat pentru oamenii cu care colaborezi (si care au anumite asteptari), cat mai ales pentru cititorii blogului (care trebuie sa poata avea mereu incredere ca articolele scrise de blogger sunt sincere, chiar si atunci cand ele sunt rezultatul unei colaborari)
- oamenii simt daca un blogger scrie autentic sau nu, iar odata pierduta increderea este greu sau imposibil sa o recastigi, asa ca eu cred in alegerea atenta a asocierilor cu brandurile, in lipsa compromisurilor indiferent de suma implicata si in asumarea sincera a greselilor care inevitabil apar, uneori fara sa ne dam seama
- comunitatea este cel mai valoros lucru pe care il poate “castiga” un blogger, mai presus de orice campanie sau colaborare; eu asa am simtit mereu, ca oamenii care ma citesc sunt “puterea” cea mai mare a blogului meu, sunt cei care ma fac sa merg mai departe si care prin increderea pe care mi-o acorda ma determina ca la randul meu sa imi doresc sa le ofer articole cat mai bune si un continut care sa le ajunga la suflet sau sa ii ajute cumva.
Am scris mult, dar sper sa fie cu folos celor care au nedumeririle normale de la inceput de drum, sunt lucruri pe care mi-as fi dorit si eu sa le citesc acum ceva timp. Daca aveti vreo intrebare eu va raspund cu drag. 🙂 M-as bucura sa aflu si parerile voastre, atat din perspectiva de cititori de bloguri, cat si de bloggeri, asa ca daca vreti sa imi impartasiti opiniile voastre v-as fi recunoscatoare.
#DigitalParentsTalks este un eveniment organizat de Parenting PR, iar evenimentele urmatoare le puteti urmari pe pagina lor de Facebook. Sponsorii care au facut posibila aceasta editie a evenimentului au fost Centrul Comercial Auchan, Sloop și Turner.
credit foto: Adrian Nedea
Felicitari, Raluca, ai scris excelent. Nu am ce sa adaug, pentru ca ai spus tot. Eu am inceput sa castig bani din blog cam dupa 1 an, dar putin, sume mici. Dupa 2 ani au inceput sa vina sume mai consistente si colaborari mai serioase. Acum, dupa aproape 4 ani, da, pot trai din blogging, dar nu ma-mbogatesc, nu castig sume fabuloase asa cum se vehiculeaza.
Am pornit blogul de la zero, am stat cateva luni pe blogspot si abia dupa 7-8 luni am trecut pe domeniu propriu. Un sfat pe care as vrea sa-l adaug: sa se treaca pe domeniu dupa maxim 3 luni, ideal este sa se faca dupa 1 luna. E mult mai simplu. Iar cand se aduna 30 de articole publicate, deja se poate face cerere pentru reclamele ADSENSE.
Cele 30 de articole sunt irelevante. Se poate face cerere la adsense, dar, cu exceptia cazului in care fiecare articol are cateva mii de vizualizari zilnice (putin probabil), toata agitatia cu adsense nu prea isi are rostul. E mult mai productiv sa te concentrezi pe creearea unei audiente mai mari, in loc sa incerci sa monetizezi un blog cu 30 postari.
Multumesc ca ai impartasit din experienta ta, Raluca, intr-adevar sunt niste sfaturi pretioase pentru un blogger aflat la inceput. Mi-a placut mult ideea ca timpul cerne bloggerii – daca postezi constant continut de calitate, rezultatele nu intarzie sa apara. Pentru mine articolul tau este puternic motivational.
Ma bucur ca iti este de folos articolul! Eu cred cu tarie ca timpul este cel mai bun test pentru un blogger, pentru ca o comunitate se strange in timp si este nevoie de multa rabdare si implicare.
Iti doresc multa bafta, sa mergi mai departe cu blogul si sa strangi alaturi de tine o comunitate cat mai frumoasa! Eu te urmaresc cu drag! 🙂
Un sfat pentru bloggerii incepatori – inainte sa deschideti cutia monetizarii ganditi-va de doua ori de ce v-ati facut blogul pentru ca va veni o zi in care aceasta dorinta va fi pusa la grea incercare. Am intalnit destui bloggeri mandri de venitul din blog care evita anumite detalii pentru a nu-i deranja pe cei nu trebuie a fi deranjati.
Ai mare dreptate!
Foarte bine realizat articolul, și documentat sau trăit mai bine spus. Și eu sunt la început de drum, dar las lucrurile să decurgă natural, pentru că așa cred eu că e mai bine,
Multa bafta, Oana! Sa ai inspiratie pentru cat mai multe articole!