Viata de IT-ist in Silicon Valley (1): Clima, locatia si infrastructura
** Acest articol este scris de Adrian, sotul meu. Am primit deseori intrebari despre viata noastra in Silicon Valley, asa ca l-am invitat pe el sa ne povesteasca cum este traiul aici din perspectiva lui. Asa cum am spus de fiecare data cand am povestit despre viata in strainatate, parerile sunt subiective si tin de experienta fiecaruia si de propria viziune asupra vietii. Chiar si intre mine si Adrian sunt diferente de perceptie legate de viata in America, asa ca ma bucur sa va arat perspectiva lui si sunt curioasa cum o sa vi se para.
Orice feedback este binevenit, pentru ca este prima data cand Adrian scrie pe blogul meu si sunt sigura ca i-ar placea sa afle parerile voastre. **
De aproape 2 ani am avut ocazia sa experimentez viata la o mare corporatie din domeniul IT in America, mai exact in Sillicon Valley, fapt ce a dus la numeroase schimbari in viata mea si a familiei mele, unele bune si altele mai putin bune. Mai multi prieteni au fost curiosi sa afle cum este viata de inginer de calculatoare sau colocvial “IT-st” in Sillicon Valley, locul probabil cu cel mai bun brand in domeniul acesta. Din acest motiv am decis sa accept invitatia si provocarea Ralucai si sa imi prezint parerea mea subiectiva despre acest loc, cu bune si rele si sa confirm sau dezmint anumite mituri.
Clima din California
Mie de obicei nu imi place cand intreb pe cineva cum este viata intr-o tara si primul lucru pe care mi-l povesteste este cum e “vremea”. Nu ma asteptam sa vreau sa incep cu asta si imi cer scuze insa unul din primele avantaje la care m-am gandit cand a fost pusa problema de a ma muta aici a fost clima.
Eu sunt genul de persoana careia nu ii place iarna in viata de zi cu zi. Nu ma intelegeti gresit, imi plac sporturile de iarna, imi place sa schiez, si imi place zapada cand merg in vacanta iarna cu masina de teren si nu trebuie sa ies afara daca nu vreau. Insa cand trebuia zi de zi sa imi duc copilul la gradinita si sa merg la serviciu prin nameti, polei si ger in Bucuresti parca imi venea sa hibernez in asteptarea primaverii.
Sillicon Valley este langa celebrul oras San Francisco. Ca latitudine San Francisco se afla mai la sud decat Bucurestiul, cam pe acelasi nivel cu sudul Spaniei sau al Greciei. Din motive de curenti oceanici si atmosferici nu este la fel de cald ca in tarile din sudul Europei insa nici nu vine iarna ca in Romania.
Iarna aici este similara cu toamna de la noi, este mai frig si ploios dar nu se ajunge niciodata la ger si inghet. Pe marginea strazilor cresc palmieri in mod natural. Vara e destul de secetoasa dar in general temperaturile sunt placute si de obicei nu se ating temperaturile caniculare din Bucuresti.
Am venit aici fara nicio haina de iarna si pana acum nu am avut nevoie de mai mult de un hanorac si/sau o haina de toamna.
Sudul Californiei este semnificativ mai calduros. Los Angeles care este aproximativ pe aceeasi latitudine cu orasul Casablanca din Maroc este deja un loc tropical insa si acolo iarna se poate sa fie zile cand ai nevoie de ceva mai mult de un tricou cu maneca scurta, poate chiar o haina de toamna seara.
Din pacate in zona San Francisco nu se poate face baie in ocean fiind foarte rece si de obicei fiind curenti foarte puternici. Sunt doar cativa surferi curajosi cu costume de neopren care indraznesc sa atace valurile.
Practic locuim la tara
Sillicon Valley este dupa cum sugereaza numele o vale intre munti in care sunt mai multe localitati cu delimitari destul de vagi intre ele. Cel mai mare oras se numeste San Jose si are peste 1 milion de locuitori fiind si cel mai mare din toata asa numita “Bay Area” sau zona golfului San Francisco. Desi este semnificativ mai celebru, San Francisco are sub 1 milion de locuitori. Din San Jose pana in San Francisco se poate ajunge cam intr-o ora in functie de trafic mergand pe autostrada practic tot drumul.
Cu exceptia orasului San Francisco, orasele din zona sunt de fapt niste intersectii de mai multe autostrazi cu cladiri printre ele, un stil tipic pentru majoritatea localitatilor americane. Cei mai multi vizitatori straini probabil ca vin in America la New York care desi este spectaculos nu este reprezentativ pentru cum traiesc majoritatea americanilor.
Orasele tipice americane cum este San Jose sunt foarte rasfirate si au o densitate a populatiei foarte mica. San Jose cu putin peste 1 milion de locuitori este de peste 2 ori cat Bucurestiul ca suprafata.
Sunt autostrazi peste tot, multe au 4-5 benzi pe fiecare sens si in general de oriunde esti dupa un drum scurt prin cartier te urci pe o autostrada si mai cobori fix in locul unde vrei sa ajungi. Fiecare loc unde ai vrea sa ajungi are locuri de parcare suficiente. De la firme pana la magazine sau banci, majoritatea cladirilor sunt inconjurate de spatii ample de parcare. Este o zona construita pentru masini. Complexele de apartamente tipice au cel putin un loc de parcare pentru fiecare apartament intr-un garaj acoperit precum si locuri afara pentru oaspeti sau pentru familiile cu mai multe masini.
Dezavantajul acestui stil este ca nu prea poti ajunge nicaieri fara masina. Transport in comun nu prea exista si cel care este nu merge decat in anumite zone restranse ale orasului. In general oamenii pe care ii vezi mergand pe jos pe trotuarele inguste de pe marginea autostrazilor sunt rari si de obicei sunt oameni fara adapost care locuiesc acolo pe marginea drumului.
Orasele americane par a fi pline de oameni fara adapost, de multe ori consecinta darwinismului economic practicat in care nu exista aproape nicio plasa sociala de siguranta pentru cei peste care vin necazuri neprevazute. Pe mine ma intristeaza sa vad intr-o zona asa bogata oameni care de multe ori nu mai au nicio speranta la o viata decenta insa din punct de vedere economic strategia asta cinica de a-i lasa in urma pe cei mai fara de noroc pare sa functioneze pentru America.
Eu am vrut sa locuiesc aproape de serviciu asa ca platesc ceva mai mult pe chirie si stau intr-un apartament ca sa pot merge pe jos pana la birou insa mentalitatea tipica zonei este sa stai cam la 1 ora de condus distanta la ora de varf dar sa ai o casa mare. La orele de varf pana si autostrazile lor cu 5 benzi se blocheaza si pana si locuitrii din aceasta zona au nemultumiri legate de trafic. Au insa o banda speciala pentru masinile cu mai multe personae la bord sau pentru cele electrice sau hibrid pe care de multe ori poti merge rapid depasind coloanele de ambuteiaje de pe restul benzilor.
In San Francisco sunt autostrazi suspendate care trec pe deasupra orasului si de pe care cobori fix in cartierul unde ai nevoie. Intr-un fel e ca si cum in Bucuresti ar fi poduri ca pasajul Basarab peste tot, multe cu 3-4 benzi pe sens. San Francisco este si el atipic si seamana ca stil mai degraba cu New York ul decat cu un oras clasic american.
Totodata orasele americane au zone foarte bine delimitate, intr-o zona de case nu o sa vezi prea des cladiri de birouri si invers. Magazinele sunt in zone comerciale care de multe ori sunt pe langa cele de locuinte.
Sillicon Valley este o zona cu foarte multa natura. Se vad munti in toate directiile in jurul vaii. Poti merge sa vezi golful San Francisco de unde se vad la distanta spectaculoasele poduri de peste golf. Sunt multi copaci, multe parcuri, multe zone cu natura si rezervatii naturale. Pe langa casa unde locuiesc trece un rau numit Guadalupe care de cele mai multe ori e aproape secat insa pe marginea caruia sunt piste pe care poti merge pe jos sau pe bicicleta. Sunt zeci de km de astfel de piste prin natura pe care vezi des oameni plimbandu-se sau facand sport. Aerul in zona este foarte curat, se simte diferenta fata de Bucuresti in ciuda faptului ca sunt si aici destul de multe masini.
Aproape toate complexele de apartamente din zona unde stau au acces controlat, garaj privat de obicei subteran pentru locatari, cel putin o piscina mare, un Jacuzzi, terenuri de tennis, baschet si sala de fitness. Complexul unde locuiesc seamana mai mult cu un hotel decat cu un complex de apartamente si are si receptie unde poti cere diferite servicii. Este foarte frumos ca pot veni acasa de la munca si ma pot arunca repede in piscina sau pot sa joc fotbal pe un gazon curat inconjurat de natura chiar langa casa. Fiului meu, Bogdan, ii place in mod special sa ne jucam prin piscina dupamiaza, activitate pe care o facem aproape zilnic vara.
Si totusi ai ce face
In zona sunt foarte multe lucruri de facut pentru toate gusturile. De la urcat pe munte la mers cu barca pe lacuri. La plaja se ajunge in 40 de minute. Sunt parcuri de distractii cum e Great America, gradini zoologice, parcuri acvatice, ferme, cinematografe, muzee si tot felul de alte activitati. De asemenea se gasesc restaurante cu mancare traditionala din toate colturile lumii fiind oameni veniti de peste tot in zona.
Sunt frecvent concerte cu trupe celebre in zona si sunt evenimente sportive si culturale de toate felurile. Pot sa spun ca mi-a placut foarte mult spectacolul tipic american cu “monster trucks” pe care si Bogdan l-a gustat cu mare entuziasm.
Sunt echipe bune locale de fotbal american si de baschet precum si o echipa decenta pentru America de “soccer” – San Jose Earthquakes care face referire la faptul ca este o zona seismica activa.
San Francisco e aproape si sunt si acolo mute lucruri de vizitat cum e celebra insula inchisoare Alcatraz la care se pot face tururi. Sunt destule de facut pentru toate gusturile. Si daca nu e destul, Los Angeles e la doar 5-6 ore de condus unde sunt multe parcuri de distractii cum e celebrul Disneyland. Faptul ca locuiesti aici iti da sansa sa faci mult mai multe lucruri decat ai putea ca turist.
Benzina ieftina … mit sau realitate?
Unul din miturile despre America este ca benzina este foarte ieftina. Strict vorbind este adevarat dar am o obiectie referitoare la asta. In zona unde stau eu la momentul de fata pretul este de aproximativ 3.30$ pe galon sau vreo 3.4 RON pe litru. Ca valoare nominala este mai ieftina decat in Europa insa fiindca sunt distantele mai mari si cam oriunde ma duc sunt dependent de masina ajung sa dau semnificativ mai mult pe benzina aici decat dadeam in Bucuresti unde mergeam cu metroul in timpul saptamanii.
Zona unde locuiesc are totusi benzina foarte scumpa fata de alte parti ale Americii, partial datorita taxelor si a reglementarilor mai stricte de emisii (California se vrea un stat mai progresist asa ca pune taxe mari si reguli stricte similar cu ce se intampla in Europa) si partial datorita cererii mari si a faptulul ca oamenii au salarii mari in zona si nu e ca si cum isi pot lua benzina din Texas.
In statul vecin Arizona in 2018 am vazut benzina cu 2.20$ per galon, pret similar cu ce era in California cand am inceput sa lucrez aici in 2016.
Pentru soferi
Majoritatea masinilor aici sunt cu benzina, motorina este ceva foarte rar care nici nu se gaseste la multe benzinarii. Inclusiv pick-up truck uri au motoare pe benzina. Majoritatea masinilor au schimbator automat de viteze. Ultima data cand am vazut o masina cu schimbator manual era un Audi R8 probabil adus din Europa.
Este un mod mult mai comod de a conduce cu care m-am obisnuit foarte repede. Americanii conduc de nevoie fiindca nu te poti deplasa dintr-un loc in altul fara masina. In Europa condusul este vazut mai degraba ca un lux si nu este de la sine inteles ca o persoana adulta are in mod necesar permis de conducere ca in America.
Nu prea exista taxe pe masini ele fiind considerate o necesitate nu un lux. Singura taxa pe care o am in California este inmatricularea anuala care e de ordinal a 100-200$ pe an in functie de masina si care e aproape neglijabila fata de veniturile din zona.
Poti sa iti iei masina cu motor de cati litri vrei si cati cai putere vrei si nu ai de platit taxe de poluare sau de viciu sau ce se mai pune prin Romania cand ai o masina cu motor ceva mai puternic decat al frigiderului. Totodata nu esti obligat conform legii sa faci ITP anual. Imi imaginez ca se presupune cumva ca oamenii sunt responsabili si au grija singuri ca masinile sa fie sigure.
In America un lucru foarte intelligent este ca poti face dreapta pe rosu in intersectii daca nu vine nimeni. Totodata au un sistem in unele intersectii numit all way stop unde toate drumurile care intra in intersectie au semn de stop. Acolo masinile opresc si apoi trec in ordinea in care au oprit la stop.
Cum am cumparat masina
Un lucru care m-a socat de-a dreptul a fost cat de simplu a fost sa imi cumpar o masina. Am fost la mai multe magazine de masini, am facut test drive uri si am decis pe care mi-o doresc. Avand in vedere ca nu am vrut sa dau toti banii primiti pentru relocare direct am decis sa imi fac un credit motiv pentru care am completat niste hartii si a trebuit a doua zii sa vin sa ridic masina ca sa aiba timp sa imi aprobe imprumutul.
Daca dadeam banii jos plecam pe loc cu masina acasa, asa am venit a doua zi sa o iau. Peste cam o saptamana mi-a venit prin posta talonul fiindca masina fiind la mana a doua avea deja placute de inmatriculare pe care nu am vrut sa le schimb, altfel veneau si placutele tot prin posta. Si asta a fost tot. Fara drum la “RAR”, fara coada la taxe locale, fara impozite dubioase si in general fara niciun stres.
~ va urma ~
** Acesta este primul articol din seria pregatita de Adrian despre viata in Silicon Valley. Daca v-a placut acest articol vor mai urma inca doua: unul despre mutare si salariile de aici si unul despre sistemul medical, cel de invatamant si costurile traiului aici.
Daca aveti orice intrebari pentru Adrian le asteptam cu mare drag! **
F frumos articolul ! Vom vizita și noi SF in iarna și chiar e f util sa aflu detalii de la romanii care locuiesc acolo. Felicitări pentru alegerea de a emigra și pentru articol 😊
Multumesc!
Ca de la IT-ist la IT-ist, am apreciat foarte mult stilul concis, fluid și profund informațional al textului. Aștept cu interes următoarele episoade. Și, deși am lucrat cu americani de aici, de la distanță, mi-ar plăcea să citesc și o paralelă făcută la fața locului asupra diferențelor de abordare/mentalitate in IT.
Multumesc! Lucrez si la continuare
Mi-a placut foarte mult. Eu mi-as dori sa scrii cum sunt oamenii. 80% sunt IT-isti? Se vede educatia lor, mai mult decat in Bucuresti? Femeile stau acasa sau lucreaza in alte domenii? Sunt mai multi cei care presteaza servicii pentru IT-istii de acolo? E vreo diferenta intre stilul de viata al celor din IT care locuiesc acolo si cei care servesc pizza sau cei care lucreaza in magazine? Pe mine oamenii si viata lor m-ar interesa. Sunt pasionata de viata senzoriala a unui oras. Multumesc.
Desigur, o sa incerc sa ating asta in celelalte 2 parti. Pot spune insa ca sunt intr-adevar foarte multi IT-sti mai ales in orasele mici din nordul San Jose care e de fapt Sillicon Valley. Sunt insa si multi antreprenori, avocati, bancheri si alte profesii dar concentratia de IT-sti este foarte mare. Sunt si multi in pozitii de conducere (vicepresident+) la firmele de aici, nu stiu daca ei se pun la numaratoare ca IT-sti. Si da, viata este diferita, in principiu cei care servesc pizza si lucreaza in magazine de cele mai multe ori au o viata mai grea. Nu isi permit sa locuiasca in zona si fac naveta in fiecare zi din zone mai indepartate unde isi permit chiria, de obicei cu masina. Si chiar si asa zonele unde stau tind sa fie periculoase si cu mai putine facilitati si de multe ori impart chiria cu colegi de camera. Zona are probleme cu faptul ca preturile au crescut mult peste veniturile oamenilor normali din cauza afluxului mare de IT-sti cu salarii mari care au ocupat toate casele/apartamentele si i-au scos din zona pe ceilalti.
Multumesc pentru apreciere!
Foarte detaliat si util articolul, multumim. 🙂 As sugera sa puneti linkuri catre celelalte articole in josul paginii, ca sa fie mai usor de gasit de cei care aterizeaza direct pe pagina.
** Acesta este primul articol din seria pregatita de Adrian despre viata in Silicon Valley. Daca v-a placut acest articol vor mai urma inca doua: unul despre mutare si salariile de aici si unul despre sistemul medical, cel de invatamant si costurile traiului aici.