Scriam aici despre cateva din schimbarile in bine pe care le-am facut in alimentatia familiei noastre, schimbari datorate intalnirii pe care am avut-o cu Claudia, despre care imi doresc de mult timp sa va povestesc.
A trecut ceva vreme de la discutia cu ea si iata ca acum pot scrie pe indelete despre tot ce am invatat si mai ales despre lucrurile pe care le-am pus deja in practica. Totul a inceput de la propunerea Anei (Mamica Urbana) de a ma intalni cu Claudia si a avea o discutie pe tema nutritiei sanatoase. Pentru mine ideea a venit chiar intr-o perioada de framantari pe tema alimentatiei noastre, asa ca am primit propunerea cu mare entuziasm.
Claudia Buneci este consultant in nutritie, a studiat mult principiile alimentatiei sanatoase si prin munca ei incearca sa transmita mai departe aceste aspecte esentiale dupa care ar trebui sa ne ghidam cu totii in materie de mancat sanatos. Urma sa o intalnesc pe Claudia intr-o vineri seara, la o cafenea din oras si toata ziua am incercat sa imi imaginez cum va decurge discutia cu ea, ce intrebari imi va pune, ce sfaturi imi va da. Cumva ma gandeam ca discutia noastra se va axa pe niste sfaturi generale, eventual ceva care sa ma ajute si sa scap de cateva kilograme in plus, dar discutia a fost cu totul altfel decat ma asteptam. Spre bucuria mea, care simt ca am plecat de acolo mai bogata in informatii si mai ales mai hotarata sa fac pasul spre o alimentatie mai sanatoasa.
Primul lucru care m-a surprins a fost abordarea Claudiei, care nu a inceput sa discute despre mine, ci despre toata familia noastra ca un intreg. Iar asta mi s-a parut minunat, pentru ca intr-adevar o schimbare adevarata nu poate veni decat daca este adoptata de intreaga familie, iar copilul va invata sa manance sanatos (sau nu) in functie de ceea ce va vedea la ambii parinti. Asa ca inca de la primele intrebari discutia a curs firesc si am simtit ca fiecare informatie noua ma ajuta cumva sa inteleg ce trebuie sa fac pentru a transforma in realitate schimbarea pe care mi-o doream. Ceea ce m-a ajutat pe mine a fost ca Claudia a pornit de la obiceiurile noastre, de la ceea ce pot eu sa fac in materie de gatit, de la preferintele lui Bogdan si ale noastre, fara sa incerce sa imi impuna vreun plan prestabilit.
De altfel ma temeam putin inainte de intalnire ca va veni sa imi propuna un plan de mese fix, cu retete predefinite, pe care sa imi fie apoi imposibil sa le pun in practica. Claudia m-a ascultat atent si am simtit ca incearca sa adapteze sfaturile la ceea ce ii povesteam, pentru ca mie sa imi fie usor sa le pun in aplicare.
M-a ajutat enorm ca dupa intalnirea noastra mi-a oferit un plan complet si detaliat, creat in urma discutiei noastre, care a continut tot ce mi-a trebuit pentru a trece la treaba: idei de meniuri, link-uri catre magazine online de unde pot procura mancare sanatoasa, cateva retete si mai ales sustinerea ei si disponibilitatea de a-mi oferi sfaturi pe parcursul acestei schimbari. Inainte sa apuc eu sa fac primele cumparaturi conform planului stabilit am primit cosul de bunatati de la Mega Image, de la care am povestit mai demult, care a venit la fix, asa ca pot spune ca am avut noroc sa pot trece la fapte imediat dupa intalnirea cu ea.
Am facut schimbari in felul in care mancam noi ca familie, in continutul meselor lui Bogdan, dar si in alegerea meniurilor mele de la birou. Am incercat sa pun in aplicare sfaturile primite si in mare masura am reusit. Stiu ca mai am mult de lucru pana sa pot spune ca mi-am schimbat definitiv stilul de alimentatie, dar datorita Claudiei pot spune ca am facut primul pas.
Va impartasesc o parte din sfaturi primite de la ea, care cred ca ar fi utile oricarui parinte care isi doresc sa ofere tuturor membrilor familiei un meniu nutritiv si echilibrat.
– Este bine sa incercam sa mancam fructe si legume crude, pentru ca ele ne dau energie si vitamine. Ar fi de dorit ca o treime din alimentatia noastra sa fie formata din alimente crude, mai ales ca acum vara mi se pare chiar usor sa facem asta.
– Fructele sunt foarte importante in alimentatia tuturor, mai ales a copiilor, le putem include in meniu atat proaspete, cat si sub forma de sucuri si smoothie-uri. Claudia mi-a recomandat sa le ofer atat dimineata, cat si la gustarea de la ora 10, inca mai am de lucru ca Bogdan sa le primeasca, dar am facut progrese.
– Cerealele si semintele sunt surse importante de nutrienti si pot fi incluse usor in alimentatia noastra. Cerealele trebuie sa fie integrale si cat mai variate, sunt bune la micul dejun, iar semintele pot fi consumate in multe feluri, de la romtaieli la adaosuri in mancaruri si salate.
– Schimbarea pe care am facut-o in materie de gustari mi se pare una dintre marile reusite, pentru ca am reusit sa inlocuiesc multe gustari mai putin sanatoase cu alternative de care sunt mult mai multumita, Una dintre revelatii au fost stafidele, care i-au placut mult lui Bogdan si acum le rontaie cu placere intre mese.
– Am aflat ca nu este necesar ca la pranz sa avem doua feluri de mancare, mai ales la copiii mici care se satura repede. De exemplu putem oferi o supa crema densa la pranz si apoi legume cu peste la cina.
– Un sfat folositot oricarui parinte este implicarea copilului in gatit, atat pentru ca ii da o preocupare, cat si pentru ca il ajuta sa construiasca o relatia buna cu mancarea si sa inteleaga importanta unor alimente sanatoase.
– Atunci cand ne confruntam cu refuzul copilului de a manca un anumit lucru o posibila solutie este sa incercam ca mancarea sa aiba un aspect atragator pentru cei mici sau sa fie servita in recipiente interesante. Desigur nu merge de fiecare data, dar uneori are efect si merita incercata aceasta alternativa.
– Trebuie sa incercam sa ferim copiii cat mai mult de dulciurile procesate, care le altereaza gusturile, prin oferirea unor alternative sanatoase, facute in casa sau cumparate din surse de incredere.
– Am intrebat despre indulcitorii pe care ii putem folosi in dulciurile pe care le preparam. Siropurile de artar si de agave pe care noi le foloseam deseori se pare ca sunt totusi procesate, asa ca preferabil este sa folosim indulcitori naturali cum ar fi curmalele, smochinele, stafidele si in produsele fara procesare termica mierea.
– Am invatat despre importanta proteinelor vegetale din meniul nostru si necesitatea de a inlocui o parte din alimentele cu proteina animala cu cele vegetale. Aici recunosc ca inca avem de lucru, pentru ca eu mananc cu pofta carne, iar Bogdan si Tati sunt incantati de lactate. Dar facem progrese in directia asta, sper sa fie tot mai bine.

Un exemplu de meniu pe parcursul unei zile ar suna cam asa:
Mic dejun:
– omleta cu legume la cuptor cu o felie de paine integrala
sau
– cereale tip musli cu lapte vegetal (varianta vegetala) sau iaurt (varianta animala) – chiar daca Claudia mi-a recomandat sa includ cat mai multa proteina vegetala, recunosc ca inca mancam destul de multe lactate, cred ca este o slabiciune a noastr
sau
– paine integrala cu branza si cateva legume proaspete
sau
– granola cu iaurt sau lapte vegetal

Pranz:
– suma crema cat mai densa
sau
– legume trase la wok cu condimente
sau
– orez cu legume si salata separat

Gustari:
– fructe proaspete
– smoothie-uri din fructe si legume
– fructe uscate (mai ales stafide)
– biscuiti facuti in casa

Cina
– peste cu legume
sau
– paste cu sos de rosii.

As minti sa spun ca mereu mancam asa, se intampla sa facem si alegeri mai putin sanatoase, dar incercam sa ne ghidam dupa ce am invatat de la Claudia si sa indreptam pe parcursul greselile din meniul nostrum.
Tot de la Claudia am invatat sa imi planific din timp mesele din timpul saptamanii ca sa pot cumpara tot ce imi trebuie si sa fiu cat mai eficienta. Pentru programul nostru incarcat ajuta mult sa ma gandesc din weekend ce vom manca in timpul saptamanii si sa ma pregatesc. Planul este sa fac cumparaturi in weekend pentru mesele din timpul saptamanii (de luni pana joi) si joi seara pentru mesele din weekend. Avem o doamna care vine vineri pe la noi si ne mai ajuta cu gatitul pentru weekend, asa ca am totul pregatit de joi seara si ajutorul ei imi usureaza mult munca.

Poate va veti intreba de ce sa apelati la un nutritionist intr-o lume care abunda de informatii si de site-uri pline de articole despre nutritia sanatoasa. In primul rand mi se pare esential ca sursa informatiilor sa fie una sigura, adica o persoana care a studiat cu adevarat subiectul si care poate motiva cu argumente clare utilitatea introducerii anumitor alimente in dieta noastra in defavoarea altora. In al doilea rand mie mi se pare minunat ca Claudia trateaza fiecare persoana pe care o consiliaza intr-un mod personalizat, fara a veni cu variante predefinite de meniuri. Faptul ca se poate adapta stilului si posibilitatilor fiecaruia mi se pare deosebit de important atunci cand ne dorim o schimbare pe termen lung.
Pentru o mama discutia cu un nutritionist mi se pare cu atat mai utila din perspectiva lucrurilor pe care le poate invata despre alimentatia copilului, pentru a evita greseli care sa il afecteze pe termen lung si pentru a cladi un stil de alimentatie sanatos cu efecte benefice. Discutia cu Claudia mi-a aratat cat de mult conteaza sa crezi in schimbarea pe care ti-o doresti si mai ales cat de util este sa intalnesti un om care sa te motiveze si sa te ghideze pe acest drum. Am invatat multe intr-un timp scurt si inca mai am multe alte lucruri de invatat, dar primul pas a fost facut. Ii sunt recunoscatoare Claudiei pentru toate sfaturile bune pe care mi le-a dat si pentru rabdarea cu care m-a ascultat si ii multumesc Anei ca mi-a dat sansa sa o intalnesc.

Daca simtiti ca va doriti o schimbare in dieta voastra si daca vreti sa invatati cum sa faceti alegeri sanatoase pentru alimentatia copilului va recomand cu drag sa aveti o sedinta de consiliere nutritionala cu Claudia Buneci, sunt sigura ca veti afla multe lucruri interesante si utile de la ea.
Pe Claudia o puteti gasi pe blogul ei (Pofta de viata) si pe pagina ei de Facebook, iar tot ea este creatoarea magazinului de bunatati delicioase si sanatoase Delice Corner. Intalnirea mea cu Claudia a fost posibila datorita initiativei “Green-up your life”, parte din campania “Esti unica. Alege personalizat” initiata de Parenting PR si menita sa le ofere mamelor sansa de a avea intalniri de consiliere cu patru specialisti din domenii diferite.

 

Tagged on:

2 thoughts on “Cum te schimba intalnirea cu un nutritionist

  • 21/07/2015 at 9:04 am
    Permalink

    da,e important sa fie totul pentru intreaga familie
    acest lucru l-am invatat si eu de la Claudia 🙂

    Reply
  • 21/07/2015 at 2:20 pm
    Permalink

    Stafidele si lui Andrei ii plac. Mult. Noi le numim "bomboane stafide" caci am observat ca e impactul mare daca le zic bomboane:))
    Ii mai dau gustari din seminte,stafide, goji (initial am luat de la FruFru, apoi am facut eu mixul in casa.)
    In perioada lui de regim am descoperit biscutii fara sare, zahar Gullon. Sunt in Carrefour. Asta pt ca eu chiar nu ma timp sa ii fac in casa, daca as avea cand, as face eu.
    Painea integrala..de acord cu ea..dar ce marca? Astea din comert sunt horror, mie imi mai face sora-mea in casa, dar nu are mereu timp nici ea..asa ca..mi-e tare greu sa aleg o varianta in care sa am incredere. Voi ce folositi?
    Am mai descoperit 9tot in perioada de regim0 batoanele raw de la Naturalia. Sunt dopar fructe, migdale sau alune sau nuci, presate, neprocesate. Doar ca sunt scumpe in spume pt cat de mici sunt. Cam 8 ron unul. In conditiile in care, daca le-as face in casa, ar iesi la fel de bune…

    Reply

Adauga un comentariu

%d bloggers like this: