Cum este influentata dezvoltarea copiilor de timpul petrecut in fata televizorului sau tabletei?
V-ati gandit vreodata cat de mult pot fi inflentati copiii de momentele petrecute in fata unui ecran? Cat de periculos este de fapt uitatul la televizor sau timpul petrecut cu telefonul sau tableta in mana? Cum putem noi, parintii, sa limitam aceste pericolele si sa ii ferim pe cei mici de influenta negativa a televizorului si gadget-urilor care fac parte aproape inevitabil din vietile lor?
Sunt framantari pe care cu siguranta multi parinti le au si internetul este plin de tot felul de abordari ale subiectului care ne pun de multe ori pe ganduri. Cel mai recent eveniment din cadrul Maratonului de Sanatate Secom a avut ca tema influenta pe care o are media asupra dezvoltarii neurocognitive a copiilor, iar prezentarea facuta de dr. Raluca Teleanu mi-a oferit o abordare realista si plina de informatii utile despre cum putem aborda aceasta problema, asa ca va impartasesc cu drag cateva dintre lucrurile invatate acolo, sper sa va ajute sa luati cele mai bune decizii pentru copiii vostri.
Voi incepe cu o statistica ingrijoratoare rezultata in urma unui studiu facut in 2015, care arata ca un copil petrece saptamanal 23 de ore in fata televizorului sau calculatorului. Adica o zi din 7 copilul sta doar in fata unui ecran, asta fara sa cuantificam deloc timpul de somn, ceea ce face ca ponderea timpului petrecut la televizor si calculator sa fie mult mai mare.
Cat de periculos este de fapt televizorul?
Iata cateva dintre aspectele punctate de dr. Raluca Teleanu, menite sa ne puna pe ganduri in legatura cu cat de mult ii lasam pe cei mici in fata unui ecran.
– Privind la televizor copilul isi formeaza o atitudine mentala pasiva si este captiv in caracterul hipnotic al vizionarii televizorului. Cred ca toti am vazut la un moment dat un copil total “absorbit” de televizor, care nici macar nu mai aude ce i se spune si care pare incapabil sa renunte la privitul spre ecran.
– Un timp indelungat petrecut in fata televizorului (sau telefonului, tabletei sau oricarui alt gadget) face ca emisfera stanga a creierului sa nu se mai dezvolte normal, lucru ce atrage deficiente in ceea ce priveste gandirea logica, vorbirea, construirea corecta a frazei si coerenta in exprimare verbala si scrisa.
– Activitatea cerebrala poate fi caracterizata prin doua tipuri de unde: cele alfa (caracterizate printr-o stare de “in afara spatiului”, fara orientare, ca un fel de visare cu ochii deschisi) si cele beta (caracterizate prin orientarea spre lumea exterioara). Studiile facute asupra creierului copiilor aflati in fata televizorului au demonstrat ca acestia se afla intr-o stare alfa, adica sunt complet fara orientare si fara dorinta de a avea contact cu lumea exterioara.
– De multe ori privitul la televizor duce la scaderea interesului copiilor pentru citit. Explicatia este simpla: televizorul anuleaza satisfactia pe care o ofera in mod normal lectura si o inlocuieste cu o placere facila a privitului ecranului. Imaginile sunt dinamice, mult mai intense decat cititul unei carti si creierul ajunge intr-o stare de suprastimulare care il face sa isi doreasca mereu o stimulare intensa, asa cum este cea oferita de televizor.
– Tot folosirea in exces a televizorului poate fi cauza unor intarzieri in limbaj, pentru ca el nu ofera o comunicare activa si nu stimuleaza dezvoltarea limbajului. Este dovedit stiintific ca limbajul se dezvolta doar prin comunicare interactiva, ceea ce televizorul nu ii poate oferi copilului, iar de aici apar multe deficiente in achizitionarea limbajului de catre cei mici.
– Timpul petrecut la televizor poate duce la deficiente majore de atentie. Creierul unui copil care sta mult la televizor este obisnuit cu o stimulare intensa, iar atunci cand i se ofera informatii intr-un alt stil (asa cum este la scoala, de exemplu) el nu se poate concentra si isi pierde repede capacitatea de a ramane atent la ce se discuta. De asemenea multi dintre copiii diagnosticati cu hiperctivitate sunt de fapt “victime” ale televizorului. Ecranul le ofera copiilor un stimul care le agita creierul, iar atunci cand nu mai au acest stimul simt o agitatie inexplicabila pe care o manifesta prin hiperactivitate.
– Mai multe experimente au demonstrat ca in aceste cazuri renuntarea definitiva la televizor (si orice alte ecrane) timp de o luna poate duce la reducerea aproape totala a “simptomelor” de intarziere de limbaj, deficit de atentie si hiperactivitate, ceea ce dovedeste clar cat de influentati pot fi cei mici de acestea.
Cat de nocive sunt internetul si jocurile video?
– Un aspect care m-a surprins in prezentarea doamnei doctor a fost ca ne-a spus ca studiile realizate despre influenta jocurilor video aduc mai multe argumente pro decat contra acestora.
– Diferenta se face prin felul in care stim sa selectam jocurile pe care le oferim copiilor. Multe pot avea un caracter educativ sau le pot dezvolta o serie de abilitati, insa sunt si multe jocuri care promoveaza violenta sau induc agitatie, iar acelea sunt complet contraindicate copiilor.
– Pe de alta parte, internetul se poate dovedi mult mai periculos, mai ales atunci cand nu controlam atent informatiile la care au acces copiii nostri. Internetul ii poate “cuceri” usor pe cei mici, pentru ca ofera un acces facil la multe informatii si le oferi o stimulare intensa a creierului. Dezavantajele apar insa din cauza pierderii usoare a notiunii timpului, car eii poate face pe copii sa petreaca ore intregi in fata ecranului. La acest aspect negativ se adauga multe altele legate de continutul pe care il pot gasi pe internet si care nu este intotdeauna ceea ce ne-am dori noi sa vada copiii nostri.
Cum putem sa ii ferim pe copii de aceste efecte negative?
Mi-a placut faptul ca doamna doctor a avut o abordare echilibrata a subiectului, fara a cadea in extreme, asa cum se intampla de multe ori cand este abordata o astfel de tema. Televizorul, calculatorul si toate celelalte gadget-uri sunt o parte inevitabila din viata copiilor nostri, nu putem sa ii tinem departe de ele permanent. Important este modul in care copilul interactioneaza cu “ecranele”, felul in care ne implicam noi ca parinti si continutul pe care il primeste copilul urmarind informatiile oferite de acestea.
Iata cateva reguli simple care ne pot fi de folos:
- Parintii trebuie sa fie atenti la continutul informatiilor primite de copil in fata ecranului. Este datoria noastra sa selectam programe cu un continut educativ, care sa transmita idei frumoase si din care copilul sa invete lucruri bune. Sunt de evitat orice programe sau jocuri care stimuleaza excesiv creierul (cele cu imagini care succed foarte repede, cu multe lumini si efecte sau cu un fundal sonor agitant), dar si cele care promoveaza violenta si orice alte comportamente nedorite.
- Timpul petrecut de copii in fata ecranelor trebuie limitat, iar noi ar trebui sa le oferim copiilor alternative “sanatoase” pentru a-si petrece altfel timpul: iesiri in aer liber, miscare, o masa in familie, activitati facute impreuna. De asemenea atunci cand ii lasam pe copii la televizor este important sa stam cat de mult putem alaturi de ei, sa ne uitam impreuna la programul respectiv. In acest fel putem folosi timpul pentru a interactiona, a discuta pe tema programului urmarit si a profita de ocazie pentru a petrece momente distractive alaturi de copil.
- Sunt multe teorii despre cand si cat putem lasa copilul la televizor sau la tableta. Conform doamnei doctor studiile medicale arata ca un copil sub 3 ani nu ar trebui sa fie expus deloc la televizor sau alte gadget-uri. Dupa aceasta varsta timpul petrecut la televizor sau tableta trebuie limitat la cel mult 2 ore pe zi, ideal ar fi sa fie doar o ora. Daca lasam copilul mai mult de o ora la televizor este important ca el sa faca pauze si sa nu stea permanent “conectat” la televizor. Din cand in cand o pauza de 10 minute in care copilul sa faca o alta activitate departe de ecran il ajuta sa combata o parte din efectele negative ale privitului la televizor.
Desigur ca orice parinte este liber sa aleaga ce isi doreste pentru copilul lui, dar mi se pare esential sa cunoastem cu totii efectele negative la care riscam sa ne expunem copiii, ca sa putem lua o decizie asumata. Tehnologia si gadget-urile de tot felul vor face parte inevitabil din viata copiilor nostri, iar asta cred ca este un lucru foarte bun daca stim sa le folosim in favoarea dezvoltarii lor. Sa stim sa le oferim o viata echilibrata, care sa include atat acces la televizor sau tableta, dar si multa interactiune cu noi si timp petrecut in mod creativ, preferabil in aer liber, este o misiune dificila, dar este datoria noastra sa ii ajutam pe cei mici sa se bucure de aspectele pozitive ale fiecarui tip de activitate.
Pentru ca am fost intrebata de multe ori cum procedam noi cu Bogdan, voi scrie aici si abordarea noastra, fara insa a considera ca aceasta este cea corecta. Este alegerea noastra si ne-o asumam, pentru ca simtim ca ni se potriveste. Bogdan are acum 2 ani si 5 luni si nu se uita deloc la televizor, nu ii punem niciodata desene animate sau alte programe similare. Rareori ne vede pe noi privind documentare cu animale sau emisiuni pe Travel Channel si se mai opreste si el cel mult 10 minute in fata televizorului. Tableta nu folosim nici noi, asa ca el nu are deloc acces la asa ceva. La laptop a avut acces la un moment dat, cand i-am pus filmulete pe laptop ca sa stea linistit cat timp ii faceam aerosoli. Asta a fost solutia pe care am gandit-o atunci, pentru ca nimic nu parea sa functioneze, dar mi-am dat seama repede ca nu este ok pentru el si de atunci nu mai are acces deloc la laptop, stie ca este folosit doar de parinti atunci cand au treaba.
Singurul gadget la care are acces este telefonul, unde se uita la filmulete cu el si are doua joculete pentru copii. Petrece circa 15-20 minute in medie pe zi stand in fata ecranului telefonului (in mai multe reprize), dar incercam sa ii oferim mereu alternative si este incantat sa lase telefonul ca sa ne jucam impreuna. Am ales varianta asta pentru ca ne ajuta mult in calatorii cand il mai folosim uneori pe drum sau la restaurant, atunci cand nu avem nici o alta alternativa. Pentru noi varianta aceasta functioneaza bine, dar asta nu inseamna ca incurajam pe cineva sa faca asa. Pentru mine este important echilibrul si simt ca varianta fara televizor sau tableta si cu acces de scurta durata la telefon este cea mai potrivita pentru noi. Nu stiu cum se va schimba asta pe masura ce Bogdan va creste, sper doar sa reusesc sa fac cele mai bune alegeri pentru ca el sa se dezvolte armonios si sa poata beneficia doar de partile bune ale accesului la gadget-urile moderne.
Evenimentul “Influenta media asupra dezvoltarii neurocognitive a copiilor” a facut parte din seria de evenimente incluse in Maratonul de Sanatate organizat de Secom in parteneriat cu Mamica Urbana. In primele doua evenimente s-a vorbit despre infectiile respiratorii la copii si combaterea stresului si oboselii, iar in curand va urma si ultimul eveniment din aceasta serie, cu o alta tema interesanta.
Sper ca informatiile despre influenta ecranelor asupra dezvoltarii copiilor sa va fie de folos si sa va ajute sa luati cele mai bune decizii pentru copiii vostri. Televizorul nu trebuie sa devina “prietenul nedespartit” al copilului si sta in puterea noastra sa prevenim asta.
2 Comments